Jubler for knall søkertall

Nesten 40 prosent flere studenter ønsker å ta en mastergrad i lærerutdanning ved UiT. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener UiT har hevet kvaliteten på lærerutdanningen i Norge.
Brøndbo, Stig
Publisert: 23.04.16 10:00 Oppdatert: 27.04.16 09:23

Jubel for fantastiske søkertall til lektor og lærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet. F.v Sara Wilsgaard, Henning M. Sollid, Therese Andreassen, Andreas Markus Johansen, Ove Drageset, Steffen Ditløvsen, Ragnhild Synnøve Pedersen, Janne Eilen Miennna Guttorm. Foto: Stig Brøndbo

– Vi ønsker flest mulig kvalifiserte søkere til lærerutdanningene og er svært fornøyd med at UiT Norges arktiske universitet har lyktes med å få en så stor økning i antall søkere til sine studier. UiT har gått i bresjen for å heve kvaliteten på lærerutdanningen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Stor økning

På landsbasis er det en svak økning i søkertallene til grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn og en urovekkende nedgang i søkningen til grunnskolelærerutdanning 1-7 trinn. Ved UiT Norges arktiske universitet ser søkerbildet annerledes ut.

Økningen har vært størst for masteren i lærerutdanning trinn 5-10, men også for trinn 1-7 og for lektorutdanningen trinn 8-13 er økningen stor (nasjonale tall i parentes):

Master i lærerutdanning, trinn 5-10:         + 36,9%         (+2,9%)

Master i lærerutdanning, trinn 1-7:           + 9,1%           (­– 11%)

Lektorutdanning, trinn 8-13:                     + 12,6%        (+6,9%)

Nyskapende

Da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen besøkte fjorårets masterkonferanse ved UiT, ba han om å få samtlige masteroppgaver. Han fikk 13 kilo fersk og relevant skoleforskning av instituttleder Odd-Arne Thunberg. I år kommer ministeren tilbake til masterkonferansen, 30.-31. mai 2016. Foto: Stig Brøndbo

Også ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk er de glad for de positive søkertallene.

– Vi er svært fornøyd med at studentene har oppdaget vår nyskapende 5-årige masterutdanning for grunnskolelærere, sier Odd Arne Thunberg, leder ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norge arktiske universitet. Han tror at den nasjonale debatten omkring lærerutdanningen har gjort den unike 5-årige masteren i grunnskolelærerutdanning ved UiT bedre kjent, og at studentene ser at de kan velge og vrake i jobber over hele landet om de velger å utdanne seg til verdens viktigste yrke i nord.

Ministeren fornøyd

Ministeren sier regjeringen er opptatt av å sikre godt kvalifiserte lærere og mener UiT er i front i utviklingen av lærerutdanningen.

– Vi er avhengig av en mer forskningsbasert lærerutdanning og kompetanseutvikling av skolens ansatte for at elevene skal lære enda mer. Gjennom utviklingen av universitetsskoler kan både forskeren, studenten og skolen styrkes. Studentene får bedre praksis og skolene får mer kunnskap, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Praksisnær

Studieleder Ove Drageset er svært fornøyd med både søkertallene og rosen fra kunnskapsministeren.

– Dette er en formidabel økning til vår masterutdanning. Kanskje har også morgendagens lærere oppdaget at vi har en praksisnær utdanning med et spennende forskningsfokus fra dag en, sier Ove Drageset, studieleder for den integrerte masteren i lærerutdanning trinn 5-10.

Les også: UiT har forbedret norsk lærerutdanning

Godt fornøyd

Mens de nasjonale søkertallene til lærerutdanningen vekker bekymring, er Henning M. Sollid, Ove Dragset og Sara Wilsgaard ved Institutt for lærerutdanning svært fornøyd med årets UiT-tall. Foto: Stig Brøndbo

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier han er bekymret for den markante nedgangen i søkertallene til lærerutdanningen trinn 1-7. Men mens søkertallene er ned med 11 prosent nasjonalt, er det over ni prosent større søkning til trinn 1-7 ved UiT.

– Vi er godt fornøyd med nesten ti prosent økning til vår masterutdanning  for 1-7, men mener samtidig at det er urovekkende med nedgang nasjonalt. Skolen har et stort behov for flere kompetente lærere også på barnetrinnet, sier Henning M. Sollid, studieleder for den integrerte masteren i lærerutdanning trinn 1-7.

Les også: Faglig mest spennende med de minste

Strengere krav

I år var det ekstra stor spenning knyttet til søkertallene for lærerutdanningene etter at Stortinget vedtok strengere karakterkrav i matematikk. Tidligere holdt det med karakteren tre fra videregående, nå må studentene ha minst fire. For søkere som ikke har fire i matematikk arrangerer UiT et nettbasert forkurs i matematikk som kvalifiserer til opptak.

Les også: UiT har satt standarden for lærerutdanningen

Gode lektortall

Studieleder ved Lektorutdanningen trinn 8-13 ved UiT, Ann-Tove Eriksen, opplever fantastiske søkertall. Foto: Stig Brøndbo

Også studieleder ved lektorutdanningen trinn 8-13, Ann-Tove Eriksen, er fornøyd med årets søkertall. På lektorutdanningen innen språk- og samfunnsfag er økningen fra i fjor på hele 15 prosent, mens søkertallene til lektorutdanningen innen realfag er like god som i fjor.

– Vi er glade for at så mange ønsker å ta sin lektorutdanning hos oss. Behovet for kvalifiserte lærere til den videregående skolen er stort og vil bli enda større i årene som kommer, sier Eriksen. For å gjøre lektorutdanningen enda mer praksisnær, starter UiT opp med universitetsskoler også i videregående allerede i år.

God evaluering

Mens mange læresteder fortsatt bare tilbyr den tradisjonelle fireårige lærerutdanningen, var UiT først i Norge med en 5-årig integrert master i lærerutdanning i allerede i 2011. Da utdanningen ble evaluert i fjor, fikk den både nasjonal og internasjonal skryt for etableringen av universitetsskoler i grunnskolen.

Les også:

Forskning i universitetsskolene gir trippel uttelling

Kunnskapsministeren fikk 13 kilo med masteroppgaver

Brøndbo, Stig