Fakultetet mot strømmen

Mens søknadstallene til petroleumsfag stuper på landsbasis, øker antallet søkere til det nettbaserte ingeniørstudiet i prosessteknologi ved IVT-fakultetet. Som det også gjør til fakultetets øvrige ingeniørstudier på nett.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 21.04.16 00:00 Oppdatert: 22.04.16 11:02
Narvik

Undervisning i auditoriet kan være mer enn spennende, som her under Forskningsdagene. Interessen for ingeniørstudier på nett ved IVT-fakultetet fortsetter samtidig å vokse.

- Vi er glade for at vi er så tydelig til stede når det gjelder nettstøttede studier, og vi ser at dette tilbudet hos oss nå bidrar til å jevne ut det som kunne blitt en nedgang i søkertallene som følge av konjunktursvingningene, sier dekan Bjørn Solvang ved IVT-fakultetet.

Olje og gass i nord

Prosessteknologi-studiet ved fakultetet beskrives slik:

«Studiet er ideelt for de som ønsker å tilegne seg høy kompetanse innen landbasert prosessteknologi, og som ønsker å ta del i den økte satsingen på olje- og gassutvinning i landsdelen. Studiet er utviklet i nært samarbeid med næringslivet og vil dermed rette seg direkte mot de behov for ingeniørkompetanse som bedriftene den dag i dag etterspør».

Får flere søkere

Også IVT-fakultetet opplever nedgang i søkertallene til flere av de tradisjonelle ingeniørstudiene på campus. Men samtidig er veksten i antall søkere til de nettbaserte ingeniørstudiene med på – ikke bare å utlikne nedgangen, men faktisk bidra til en pluss i antall søkere for fakultetet, viser tallene fra SO.

Les også denne: - Leser til vi blir kastet ut

På landsbasis viser tallene fra Samordnet opptak en nedgang i søkere til bachelor ingeniørutdanninger på 3,8%, mens fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi samtidig har en liten vekst.

Landets mest fornøyde

Daværende Høgskolen i Narvik valgte for noen år siden å inkludere nettstøttede ingeniørstudier i sin portefølje med økonomisk støtte fra Norske Shell. Studiene har vært populære. Så sent som i fjor høst var også IVT-fakultetets dataingeniørstudenter på nett landets mest fornøyde ingeniørstudenter, ifølge studiebarometeret NOKUT.

Oversikten fra Samordna opptak finner du her.

Fakta om nettstøttet ingeniørutdanning ved IVT-fakultetet

■ Nettstøttet ingeniørutdanning baserer seg på to hovedpilarer: Den ene er forelesninger som både strømmes og tas opp, den andre er samlingsuker hvor studentene kommer til UiT - Norges Arktiske Universitet, Campus Narvik for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter, først og fremst laboratoriearbeid.

■ Høsten 2009 var det (i første klasse) 31 aktive studenter pr. 15. oktober, høsten 2015 var tilsvarende tall 139, og totalt 237 studenter var aktive nettstudenter over alle tre årskull høsten 2015.

■ Strømming og opptak av forelesninger baserer seg på standardisert utstyr i klasserommet, to opptaksteknologier og et samarbeid som universiteter og høgskoler har med UNINETT (norsk statseid aksjeselskap som utvikler og drifter det nasjonale forskningsnettet i Norge).

■ Hver dag mandag til fredag strømmes det og gjøres opptak av 12-16 forelesninger fra 10 ulike auditorier som alle har samme utstyr. Opptakene er automatisert, det vil si det er ingen personer til stede for å styre opptaket utenom faglærer og studenter.

■ UiT Campus Narvik, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT) er ifølge UNINETT blant de tre største produsentene (blant samtlige universiteter og høgskoler) av opptak på deres servere.

■ Studentene på campus nyter også godt av opptakene, som er tilgjengelig for alle studenter som følger et gitt fag. Det er ikke lenger noen «katastrofe» å bli syk, og studenten kan se opptak på nytt når han eller hun ønsker, for eksempel som en oppfrisking før eksamen. I de store auditoriene er det ikke lenger umulig å sitte på bakerste rad, prosjektører viser den elektroniske tavla i storformat.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 21.04.16 00:00 Oppdatert: 22.04.16 11:02