– Fredrik er et mattetalent

Daglig leder i Aker Scholarship Bjørn Blindheim omtaler UiT-student Fredrik Vaeng Røtnes som et fantastisk talent i matematikk
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 18.04.16 00:00 Oppdatert: 18.04.16 15:20

Bjørn Blindheim er daglig leder i Aker Scholarship. Foto: Aker Scholarship

Bjørn Blindheim er daglig leder i Aker Scholarship. Foto: Aker Scholarship

– Fredrik har imponert oss stort på mange plan, både akademisk, i forhold til hvordan han har jobbet faglig, og innen idrett. Han er nå tatt opp på verdens mest prestisjefylte kurs for studenter som skal forberede seg for en PhD i matematikk. Det gleder oss at noen av verdens ledende fagmiljøer innen matematikk delte vårt syn på at han var kvalifisert og ville kunne ha glede av å studere der, sier daglig leder i Aker Scholarship, Bjørn Blindheim.

Torsdag ble det kjent at 20 år gamle Fredrik Vaeng Røtnes er en av rundt 20 studenter fra hele Norge som får elitestipend fra Aker Scholarship. Han skal studere matematikk ved Cambridge til høsten, etter å ha fullført en bachelorgrad ved UiT.

Les også: Cambridge er verdens beste universitet

Blindheim forteller at det var mange gode søkere til årets utdeling av stipendet. De som kan få stipendet må også ha gode akademiske resultater å vise til, for å komme inn på de universitetene som Aker Scholarship samarbeider med.

Fremskritt bygger på matematikk
– Vi ser etter talenter vi tror kan gjøre en forskjell og bidra i samfunnet. Fredrik er et fantastisk talent i matematikk. Hans interesse ligger innenfor et teoretisk fagfelt som ikke nødvendigvis har noen umiddelbar anvendelse, men mange av de fremskritt vi ser i samfunnet er bygget på matematikk, sier Blindheim.

Han legger til at det ikke stilles noen krav til stipendiatene, som arbeidsplikt, men at målet likevel er at de skal ta med seg kunnskapen tilbake til Norge og bidra i samfunnet her.

– Aker Scholarship er etablert av Anne Grete Eidsvig og Kjell inge Røkke for å legge til rette for at våre beste talenter skal få anledning til å lære av de beste i verden uavhengig av deres eller familiens økonomiske situasjon. Folk fra alle fagfelt kan søke, sier Blindheim.

En opplevelse for livet
Stipendene fastsettes på individuell basis, og stipendiatene får et beløp per år for det antall år det tar å gjennomføre graden. Beløpet settes slik at studentene skal unngå å ta opp lån, så for noen vil det være snakk om mer enn en million kroner. I tillegg bistår Aker Scholarship studentene i søkeprosessen, som kan være ganske krevende.

Blindheim ønsker flere gode søkere fra UiT velkommen og minner om at man kan begynne å søke etter sommerferien. Søknadsfrist blir mot slutten av september.

– For de som får anledning til å studere ved disse universitetene vil det være en opplevelse de vil ha glede av resten av livet, sier Blindheim.

Les også: Nå havner Fredrik (19) på melkekartongen

Aarskog, Karine Nigar