Toralf Hasvold utnevnt til æresdoktor i Georgia

Toralf Hasvold, professor emeritus ved UiT Norges arktiske universitet, ble fredag 1. april 2016 utnevnt til æresdoktor ved Ivane Javakhishvili Tbilisi State University i Tbilisi, Georgia.
Wæhler, Turid Austin
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Turid Austin Wæhler
Publisert: 07.04.16 00:00 Oppdatert: 07.04.16 15:18

Toralf Hasvold har vært professor emeritus ved UiT siden 2013. Han har vært  professor i allmennmedisin siden 1998, og virket som dekan ved Det helsevitenskaplige fakultet fra 2005 til 2007. Han har forsket og undervist i en rekke temaer fra folkehelse, allmennmedisin og samfunnsmedisin, til telemedisin, distriktsmedisin, internasjonal helse og epidemiologi.

Toralf Hasvolds karriere har hatt en tydelig internasjonal profil. I 1996 ble han utnevnt av WHO som rådgiver for helseministeriene i Georgia og Armenia i arbeidet med å utvikle nye helsereformer i de to landene. I Georgia jobbet Toralf Hasvold tett på sentrale myndigheter i en årrekke, og hans innsats har vært avgjørende for helsereformen som ligger til grunn for dagens helsesystem i Georgia.

Toralf Hasvold har i tillegg vært hovedansvarlig for utvikling av et doktorgradsprogram i folkehelse I Georgia. Han har dessuten arbeidet for NORAD i Botswana og Malawi med å implementere en utdanningsreform i helsevesenet, i tillegg til at han har hatt flere korte engasjementer i land som Brasil, Hviterussland, Russland og Sudan.

I tillegg til sitt profesjonelle virke har Toralf Hasvold vært involvert i humanitære prosjekter i Georgia. Han og hans kone Randi Hasvold har i flere år arbeidet for å bedre situasjonen for internt fordrevne flyktninger i Tserovani i Georgia.

I utnevnelsen av Toralf Hasvold som æresdoktor trekker Ivane Javakhishvili Tbilisi State University fram både det utrettelige arbeidet i å forberede helsesystemet i Georgia, samt innsatsen for styrking av helserelatert utdanning i landet. Universitetet håper at utnevnelsen vil føre til enda tettere samarbeid mellom norske og georgiske utdanningsinstitusjoner.

Kontaktinformasjon:

E-post: toralf.hasvold@uit.no