Musikkvideo fra Tromsø i kampen mot Boko Haram

En musikkvideo fra UiT-filmen ”Life with Boko Haram” har blitt en del av kampen mot terrororganisasjonen. Selve filmen skal vises under en internasjonal konferanse om Boko Haram ved UiT i april.
Brøndbo, Stig
Publisert: 01.04.16 13:00 Oppdatert: 18.04.16 15:12
Tromsø

I arbeidet med filmen ”Life with Boko Haram” ble førsteamanuensis Trond Waage med på å lage musikkvideoen ”KOLOFATA”.  Under en stor konferansen om Boko Haram ved UiT 6-8. april vil filmen være med på å vise hvordan terroren påvirker vanlige folk. Foto: Stig Brøndbo

45.000 mennesker er drept, ungjenter blir systematisk voldtatt og brukt som sexslaver, mer enn to millioner mennesker er drevet på flukt og enda mange flere er berørt av de voldelige herjingene til terrororganisasjonen Boko Haram i områdene rundt Tsjadsjøen i Sentral-Afrika.

– Det skjer grusomme handlinger der hver eneste dag. Det skjer nå, og over 20 millioner mennesker i området rundt Tsjadsjøen er berørt, sier Trond Waage, førsteamanuensis ved visuelle kulturstudier, UiT Norges arktiske universitet.

Ble borte

Konferansen ved UiT ønsker å koble akademikere og lokalbefolkning, slik at det blir skapt en ny forståelse for problemene i området – og kanskje også et bidrag til å finne en vei ut av uføret. Illustrasjon: Bjørn Hatteng

I mer enn 30 år har antropologer fra UiT drevet feltarbeid i Nord-Kamerun og Niger,  hvor Boko Haram nå herjer i. Forskerne fra Tromsø har også hatt et tett samarbeid med et lokalt universitet i over 20 år, men i det siste har arbeidet i området blitt vanskelig. Da Waage nylig var i Nord-Kamerun, ble folk engstelige da de forstod at han jobber med en dokumentar som viser hvordan Boko Haram sine herjinger påvirker en helt vanlig familie hvor den ene sønnen i familien er gift med en norsk kvinne og har bodd i Norge i mange år, den andre forsvant nylig i et området kontrollert av Boko Haram. Ingen vet hva som har skjedd.

Global krise

I arbeidet med filmen ble det også laget en musikkvideo fordi sønnen som bor i Norge produserer musikk, også for lokale kamerunske musikere. Da Trond Waage var i Kamerun for å gjøre opptak til filmen ”Life with Boko Haram” ble han involvert i arbeidet med musikkvideoen hvor budskapet er at kampen mot Boko Haram ikke kan vinnes med kuler og krutt – men med utdanning og holdninger. Sangen har fått mye radiospilling i Kamerun, mens dokumentaren om Boko Haram vises under en internasjonal konferanse om Boko Haram ved UiT 6.-8. april. Blant inviterte til konferansen er det akademikere, terror- og områdeeksperter fra hele verden. I tillegg kommer det representanter fra lokalbefolkningen.

– Dette er ingen lokal krise, det er en global krise. En av grunnene til at Boko Haram står så sterkt, er at de har fått stor tilgang på våpen. Det fikk de etter at vesten fjernet Gaddafi i Libya, sier Trond Waage. I tillegg opererer terrororganisasjonen langt fra byer og regjeringer – i et område hvor folk er fattige og uten utdanning.

Farlig forenkling

Lisbeth Holtedal og Trond Waage har invitert akademikere, terror- og områdeeksperter fra hele verden og representanter fra lokalbefolkningen til Boko Haram-konferansen. Foto: Stig Brøndbo

– Vi finner ikke en løsning på terroren og problemene i området uten at vi forstår hvordan Boko Haram påvirker vanlige folks liv, sier professor i visuell antropologi, Lisbeth Holtedahl. Hun mener blandingen av fattige folk og bevæpnede banditter skaper en eksplosiv situasjon.

– Å bare beskrive Boko Haram som en gjeng radikale og militante muslimer, islamister som terroriserer og voldtar i religionens navn, kan være en farlig forenkling, sier Lisbet Holtedahl. Løsningen er heller ikke at bombe området sønder og sammen.

– Det virker som om vi ikke har lært av Irak, Afghanistan og Libya, sier Holtedahl. Hun håper at konferansen kan koble akademikere og lokalbefolkning, slik at det blir skapt en ny forståelse for problemene i området – og kanskje også et bidrag til å finne en vei ut av uføret.

Gratis

Konferansen er gratis og åpen for alle. Blant deltakerne er Norges ambassadør til Nigeria og Eva Joly.

Her finner du programmet

Her kan du registrere deg

Her finner du en pdf med mer informasjon om konferansen

Brøndbo, Stig