Er flyktninger en trussel for likestillingen?

Er mannlige flyktninger en trussel for norske kvinner og likestillingen? Forsker Mona Abdel-Fadil mener at den offentlige debatten er preget av både følelser og fabrikkerte historier.
Brøndbo, Stig
Publisert: 07.03.16 13:00 Oppdatert: 17.03.16 15:09

Dagbladets kommentator Marie Simonsen er med i panelet når UiTFrokost inviterer til debatt om flyktninger og likestilling i Norge. Foto: Dagbladet.

Bilder av mennesker som har flyktet fra IS-terror og landet sitt på vei til Europa i gummibåter har rystet verden. Det samme har rapportene fra Köln og Stockholm om mannlige flyktninger som på offentlige steder skal ha klådd på kvinner. Den påfølgende debatten har hatt høy temperatur i mange europeiske land som skal integrere flyktninger, og vil være tema når forsker Mona Abdel-Fadil deltar på UiTFrokost ved UiT Norges arktiske universitet tirsdag 8. mars. Abdel-Fadil er postdoktor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og er med i panelet når UiTFrokost inviterer til debatt på Den internasjonale kvinnedagen om flyktninger er en trussel eller mulighet for en inkluderende likestillingspolitikk.

Les kronikken: Truer økende innvandring likestillingen i Norge?

Fabrikkerte historier

Forsker Mona Abdel-Fadil mener debatten i Norge er preget av følelser. Foto: UiO

– Først og fremst tenker jeg at et økende antall flyktninger er en utfordring for norsk integreringspolitikk på alle arenaer – inkludert likestilling – med tanke på ressurstilføring, langsiktig tenkning og debattklima, sier Abdel-Fadil. I sin forskning har hun kombinert sin fagbakgrunn i sosialantropologi, religionshistorie, flerkulturelle studier og Midtøsten områdestudier, og i sitt innlegg tirsdag morgen, vil hun blant annet ta opp hvordan mediedebattene i etterkant av hendelsene i Køln og Stockholm har påvirket oss.

– Disse debattene er så politiserte at debattanter er villige til å fabrikkere historier for å bevise at de sitter på sannheten, mener Abdel-Fadil.

Faglige rammer

Tittelen på Abdel-Fadil sitt innlegg under UiTFrokosten er Fortielser og forvrengninger av fakta: Hvordan orientere seg i mediedebatten om Köln. I panelet møter hun blant andre Dagbladet kommentator Marie Simonsen og Hanne Stenvaag, som skriver på en doktorgrad ved UiT Norges arktiske universitet og er leder av krisesenteret i Tromsø.

UiT-frokost arrangeres av studentene på Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging hvor dagsaktuelle politiske spørsmål debatteres i faglige rammer. Som vanlig serveres det frokost og kaffe før debattene starter.

Når: 08.03.16 kl. 09:00 - 11:00

Hvor: Auditorium 2, teorifagbygget (Solhallen - ved Akademika)

Les mer her

Les kronikken Er netthets et likestillingsproblem?

Brøndbo, Stig
Publisert: 07.03.16 13:00 Oppdatert: 17.03.16 15:09