– Beste skoledagen til nå!

Barnevernstudent Linn Marita Nossen er ikke i tvil når hun spontant oppsummerer dagen på Elvemo mottak i Skånland sammen med unge asylsøkere: – Beste skoledagen til nå!
Nilsen, Kjetil
Publisert: 05.03.16 00:00 Oppdatert: 17.03.16 15:10
Harstad

Møtet med de 50 ungdommene i alderen 15 til 18 år fra Afghanistan, Eritrea, Etiopia og  Somalia ble tydeligvis skjellsettende for Linn Marita og hennes medstudenter, som går siste året på barnevernutdanningen ved UiT Harstad.

– Studiedagen inngikk som del i emnet Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og familier, sier universitetslektor Anne-Marith Rasmussen.

– Takket være samarbeid med mottaket for mindreårige asylsøkere på Elvemo, fikk vi til et heldags opplegg for studentene. Ideen med dagen er å la studentene få prøve seg på å planlegge og å gjennomføre miljøarbeidstiltak blant unge.

– Dette gir dessuten også fin trening i å samarbeide med andre instanser, og vi er kjempeglad for velvilligheten vi har møtt fra mottaket, og fra Folkeuniversitetet som ga de unge asylsøkerne skolefri hele dagen, sier Rasmussen.

Forberedelser til deilig linsesuppe med kylling, gulrot og chili er igang.

Etter noen sporty oppvarmingsøvelser i gymsalen på mottaket med «Haien kommer» og «Hode, skulder kne og tå», ble ungdommene fordelt på seks ulike aktivitetsgrupper, forberedt av studentene:

-          Vaffelsteking

-          Muffinsbaking

-          Volleyball og fotball

-          Formingsgruppe

-          Koking av linsesuppe

-          Gapahuk og uteaktivitet

De unge asylsøkerne kastet seg villig ut i aktivitetene i alle gruppene, og satte tydelig pris på veiledningen og kontakten med barnevernsstudentene.

– Veldig positivt innslag i hverdagen til disse ungdommene, kommenterte Lasse Lillegård Løtveit, miljøarbeider ved mottaket og selv utdannet barnevernspedagog fra tidligere Høgskolen i Harstad - nå UiT Harstad.

– De har så godt av å møte andre norske unge mennesker. Dessuten trenger vi flere frivillige hender som kan bidra med ulike aktiviteter på mottaket, så dette er kjærkomment, tilføyer han.

Studentene satte også tydeligvis pris på oppholdet på mottaket og møtet med ungdommene. Da det nærmet seg slutten av skoledagen, snakket flere om å komme tilbake. Andre lanserte ideen om å skrive sin bacheloroppgave med en problemstilling inspirert av erfaringene fra dagen på mottaket.

Men før den tid, skal studentene utarbeide en rapport med framlegg den 10. mars på UiT Harstad – forhåpentligvis med de unge asylsøkerne fra Elvemo tilstede.

Nilsen, Kjetil
Publisert: 05.03.16 00:00 Oppdatert: 17.03.16 15:10