Harstad har fått handelshøgskole

Harstad ble universitetsby 1. januar da Høgskolen i Harstad ble slått sammen med Universitetet i Tromsø. Samtidig fikk Harstad handelshøgskole. Handelshøgskolen UiT vil nå ha fire campuser: Harstad, Tromsø, Narvik, Alta.
Nilsen, Kjetil
Publisert: 18.02.16 00:00 Oppdatert: 19.02.16 11:33
Harstad

– Handelshøgskolen ved UiT ble etablert i 2009. Når vi nå får fire campuser, gir dette en helt annen tyngde enn tidligere. Campus Harstad tilfører oss blant annet mer kompetanse innenfor strategi, ledelse, logistikk og bedriftsøkonomiske fag, sier instituttleder og professor Derek Clark ved Handelshøgskolen UiT.

Instituttleder Derek Clark ved Handelshøgskolen (Foto: Ronald Johansen/ITromsø

Handelshøgskolen har til sammen 116 faglige og 17 administrativt ansatte. Ved Campus Harstad arbeider det nå 32 faglige og 5 administrativt ansatte.

Førsteamanuensis Grete Hagebakken, som er assisterende instituttleder ved Handelshøgskolen UiT, arbeider fra Harstad. Hun understreker at Handelshøgskolen skal drive forskning og forskningsbasert undervisning av høy nasjonal og internasjonal kvalitet i samarbeid med sine omgivelser. Utdanning og forskning skal integreres for å skape et dynamisk kunnskapsmiljø for studenter og ansatte.

– Nordområdene er basis for Handelshøgskolen, og i Harstad ønsker vi å utvikle videre et tett og godt samarbeid med næringslivet og offentlig sektor i Sør-Troms – og i Lofoten og Vesterålen, sier Hagebakken.

Tidligere Høgskolen i Harstad samarbeidet med Handelshøgskolen, bl.a. om tilrettelegging av
siv.øk. master i Harstad siden 2012. Her fra kullåpningen i 2014.

Direktør Ole-Jonny Korsgaard i Harstadregionens Næringsforening er glad for at Harstad har fått handelshøgskole, og sier:

– Næringslivet i regionen vil kunne ha god nytte av kompetansen ved Handelshøgskolen. Jeg er glad for at miljøet i Harstad styrkes gjennom samspillet med de andre campusene. Vi ser for oss gode muligheter til samhandling og felles prosjekter for nødvendig innovasjon. Når Harstad er blitt universitetsby med handelshøgskole, styrker det også Harstad som en attraktivt by å bo, jobbe og studere i, sier Korsgaard.

Handelshøgskolen, Campus Harstad kan kommende studieår tilby disse studiene:

• Bachelor i regnskap og revisjon
• Bachelor i økonomi og administrasjon, med 3. års fordypning i økonomistyring, retail management eller advanced marketing
• Bachelor i internasjonal beredskap
• Master i økonomi og administrasjon
• Master i ledelse (erfaringsbasert)
• Praktisk prosjektledelse (deltid over 2 år)
• Ledelse og styring i helsesektoren (deltid over 2 år)
• Advanced marketing
• Travel and tourism management (online)-one year programme