Vil ha jenter med på den teknologiske utviklingen

Nærmere 200 jenter fra 10. klasse og videregående skole fikk en skoledag helt utenom det vanlige da de deltok på konferansen Jenter og Teknologi.
Os, Vibeke
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Vibeke Os
Publisert: 11.02.16 00:00 Oppdatert: 11.02.16 15:42
Tromsø

Rollemodellene fortale om sine valg som tenåringer, der drømmen om blant annet å bli skiboms eller skuespiller gjorde at realfagstudier ikke var opplagt. Fra venstre konferansier Solveig Hareide, Lina Öberg (Bachelorstudent i geologi), Sofie Madelen Brinch Ness (Prosjektingeniør ved Åge Nilsen AS), Jenny Kristina Steffensen (Bachelorstudent i luftfartsfag) og Marianne Paulsen (PhD-student i kjemi). Foto: Kai Mortensen

– Vi ønsker at flere jenter skal være med å forme den teknologiske utviklingen i samfunnet, og håper at denne dagen kan være med på å motivere jentene til å velge realfaglige studier, sier arrangør Julianne Iversen ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi.

Foredragsholder Ragnhild Varmedal fra Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin ble ønsket velkommen i en sky av røyk. Foto: Kai Mortensen

Jentene kom med buss og hurtigbåt fra flere skoler i Troms og fikk møte en sprudlende og entusiastisk konferansier i Solveig Hareide fra NRK. Hariede geleidet jentene gjennom et spennende program med kvinnelige representanter fra næringsliv og akademia.

Simulator og droneflyvning
Jentene fikk også utforske det nye Teknologibygget der ulike aktiviteter var tilgjengelige for utprøvning, både skipssimulator, segway og droneflyvning var noe av det jentene fikk teste.

Representanter fra flere av fagretningene var også tilsted med blant annet bananpiano, geologiske prøver og luktequiz.

– Mange vet ikke hvilke jobber man kan få etter å ha studert realfag og vi har derfor fått tak i foredragsholdere som forteller om sin arbeidshverdag, sier Iversen. Vi fikk blant annet høre om hvordan matematikk brukes i beregning av skrog på isgående fartøy og i konstruksjon av broer og hvor viktig informatikk er for å ta vare på helseopplysninger på sykehus og legekontor.

Jentene tester ut skipssimulatoren i Teknologibygget. Foto: Maria Wulff Hauglann

Den nye oljen
Ingrid Skjæveland fra oljebyen Stavanger fortalte hvordan bioteknologiens lovende utsikter til å bli "den nye oljen" førte henne i retning av biologi og kjemi. Hennes bakgrunn i bioteknologi har senere ledet henne til et Tromsøselskap som blant annet utvikler sårhelende kremer. Som eneste hane i flokken avsluttet professor Dag Johansen med et flammende motivasjonsforedrag der budskapet var som følger: Jentene må være med å forme den teknologiske fremtiden og ikke overlate det til guttene!

Foredragsholdere:

«Hvordan forandre verden ved å studere informatikk» Ragnhild Varmedal fra Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin

«Teori til praksis - fra skolebenken til en istank i Tyskland» Trine Lundamo fra Multiconsult

«Drømmen om Dolly og dollars» Ingrid Skjæveland fra Biotec BetaGlucans

«Hvordan påvirke framtiden?» Dag Johansen fra UiT, Institutt for informatikk