Husebekk haiket til Narvik for å være innleder

Da et havarert vogntog sperret E 6 over Gratangsfjellet i Troms, hoppet rektor for Norges tredje største universitet, UiTs Anne Husebekk, resolutt av rutebussen og haiket videre til Narvik for å foredra under Opptur 2016.
Eidum, Espen Viklem
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Espen Eidum
Publisert: 11.02.16 00:00 Oppdatert: 11.02.16 09:45
Narvik

UiT-rektor Anne Husebekk var ønsket som innleder ved konferanse i Narvik, og valgte å haike for å rekke arrangementet. (Foto: Lone Martinsen, Fremover)

- Bussjåføren opplyste at det ville ta to-tre timer å få ryddet veien. Det var kun mindre kjøretøy som kunne slippe forbi, så jeg måtte jo bare finne meg en personbil jeg kunne haike videre med, kunne hun humrende fortelle de nærmere 200 - svært lydhøre - fremmøtte da hun entret podiet i kulturhuset i Narvik onsdag.

Og det til fastsatt tid.

Samfunnsbygger

Det årlige Opptur-arrangementet i regi av Narvikregionens næringsforening er en populær møteplass for næringsliv og politikere i regionen. Husebekk var invitert til Opptur 2016 for å fortelle om UiT som en nordnorsk samfunnsbygger, men la også vekt på å knytte kontakter i den ferskeste universitetsbyen i nord.

Og hun strakk seg altså svært langt for å få med seg arrangementet.

Viktig å bli kjent

- Vertskommunene skal ha glede av universitetet, og vi skal ha glede av vertskommunene. Det er viktig for et universitet å kjenne verskommunene og det er viktig for meg å å lære flere å kjenne i Narvik, sier hun til lokalavisen Fremover.

De fremmøtte fikk en grundig gjennomgang av UiTs brede virkefelt og samfunnsengasjement, og hvordan universitetet ønsker å inkludere de tidligere høgskolene i Narvik og Harstad i det som er blitt landets tredje største universitet. Hun høstet ekstra applaus for tanker om å legge en fremtidig havbruksingeniørutdanning til Narvik og også for etableringen av den kommende droneingeniørutdanningen, som skal gå i regi av IVT-fakultetet ved campus Narvik.

Eidum, Espen Viklem
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder