Hedret for faglig nytenking

– Skal du lykkes som leder er evnen til å imitere andre viktigere enn innovasjon, mener professor i statsvitenskap, Kjell Arne Røvik. Hans organisasjonsforskning er nå kåret til Norges mest innflytelsesrike.
Brøndbo, Stig
Publisert: 10.02.16 09:30 Oppdatert: 10.02.16 09:25

Kjell Arne Røvik ga i 1998 ut boken “Moderne organisasjoner”. Den er nå hedret som ett av de viktigste bidragene i norsk organisasjonsforskning. Foto: Stig Brøndbo

– Vi applauderer ofte entreprenørskap og innovasjon og betydningen av å finne opp nye løsninger selv. Men de fleste tanker har vært tenkt før, og organisasjoner har ofte mye mer å hente på å systematisk imitere, altså overføre kunnskap fra andre til egen virksomhet, sier Kjell Arne Røvik, professor i statsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet.

I sin nye forskning jobber han med å utvikle modeller for nettopp å forbedre organisasjoners kapasitet til kunnskapsoverføring. For kunnskapsoverføring mellom organisasjoner er ikke enkelt.

– Hadde det vært lett kunne for eksempel TIL-treneren bare tatt en todagers utflukt til Real Madrid, og så gjenskapt lærdommene – og Real Madrid – på Alfheim søndagen etterpå, sier Røvik.

Vanskelig

UiT-forskeren viser til  at de mest verdifulle kunnskapene, de som bidrar til å skape og opprettholde betydelige konkurransefortrinn, oftest er ekstremt vanskelig å få overført til andre. Ett av hans nye forskningsfokus handler om organisasjoners gjennomføringskraft.

– Jeg fascineres av at organisasjoners kapasitet til å iverksette hva de har vedtatt varierer så mye. Noen får det til, mens mange feiler fullstendig, sier Røvik og trekker fram NAVs mislykkede forsøk å få sin 3-milliarders IT-reform opp å gå som et skrekkeksempel.

Forskjeller

UiT-professoren mener vi må lære mer om hva som kan forklare de store variasjoner i gjennomføringskraft.

– En av faktorene kan være mangel på språklig og pedagogisk forståelse i ledelsen. Det nytter ikke å ha en fantastisk løsning om de ansatte ikke skjønner hvordan eller hvorfor. Toppledere har ofte et alt for lite fokus på det som skjer etter at en reform vedtatt, sier Røvik og føyer til:

– Her må vi som forskere også ta selvkritikk. Det er lenge siden studier av dette fagfeltet var et hett tema for organisasjonsforskere, sier Røvik.

Nyskapende

Da boken «Veivisere i norsk organisasjonsforskning. Organisasjonsfaglig kanon» nylig samlet de 25 mest innflytelsesrike norske arbeidene fra perioden 1950 – 2000 var professor i statsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet, Kjell Arne Røvik, den eneste som fikk med to arbeider.

– Han har vært faglig nyskapende og har levert forskningsfaglig solid arbeid. Han har også fått innflytelse utenfor akademia fordi han er aktuell og bruker metaforer og et språk som folk forstår, sier Jan Erik Karlsen, redaktør av boken og professor emeritus ved Universitetet i Stavanger.

Hvordan lykkes?

– Det er en stor anerkjennelse og utrolig stas å bli satt pris på av andre fagfolk, sier Kjell Arne Røvik selv. For tiden sitter han i Cambridge og skriver på fortsettelsen av arbeidene som har blitt tatt med i den organisasjonsfaglige kanonen. Igjen er det organisasjoners evne til å endre seg som står i fokus; om det å lære av andre og hva det er som gjør at noen organisasjoner lykkes bedre enn andre.

Stolt

I den organisasjonsfaglige kanonen er 12 av de 25 utvalgte arbeidene også kommentert spesielt. Ett av bidragene til Røvik er blant disse 12, og kommentaren til Røviks tekst er skrevet av Turid Moldenæs, professor og prodekan for forskning ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, UiT.

– Som fagperson er jeg imponert over Røviks evne til å tenke originalt og videreutvikle sine teorier. Som kollega er jeg umåtelig stolt av å være del av et fagmiljø som atter en gang får bekreftet at Kjell Arne ikke bare er i forskningsfronten innen sitt fagfelt, han setter denne fronten, sier Turid Moldenæs.

Fantastisk arbeidsplass

Kjell Arne Røvik mener selv at en av årsakene til sin faglige suksess over flere tiår, er arbeidsgiveren UiT.

– UiT er en fantastisk arbeidsplass hvor det også faglig er ekstremt høyt under taket, sier Røvik.

I tillegg til være professor ved UiT Norges arktiske universitet, er Kjell Arne Røvik æresprofessor ved Københavns universitet og professor II ved Universitetet i Stavanger.

Brøndbo, Stig
Publisert: 10.02.16 09:30 Oppdatert: 10.02.16 09:25