Vernepleiekull startet i Hammerfest

UiT campus Harstad er alene om å tilby utdanning i vernepleie i Nord Norge. I tillegg til årlige heltidstilbud i Harstad blir desentraliserte kull tatt opp i hele landsdelen – senest i Hammerfest.
Nilsen, Kjetil
Publisert: 08.02.16 00:00 Oppdatert: 08.02.16 15:47
Harstad

I alt 45 nye vernepleierstudenter har nettopp gjort unna første samling på sin fire år lange utdanning i vernepleie. Under åpningsseremonien for kullet var også Hammerfest-ordfører Alf Jacobsen tilstede.

Ordfører Alf E Jakobsen ved åpningen av studiet i Hammerfest (Foto: Arve Paulsen)

- Vi startet å jobbe for å få dette studietilbudet hit for halvannet år siden, forteller Stina Løkke, virksomhetsleder i tjenesten for funksjonshemmede, til avisa Hammerfestingen. – Kommunen har stor mangel på vernepleiere, og over tid har vi brukt mye ressurser på rekruttering, uttaler hun videre.

Vernepleierutdanningen i Harstad har sett det som del av sitt samfunnsansvar å tilrettelegge for oppstart av desentraliserte kull i hele landsdelen. Nærmere 40 kull er tatt opp siden slutten av 80-tallet, bl.a. i Stokmarknes, Tromsø, Alta, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana.

Ettersom flere kull har vært tatt opp i Alta, meldte det seg en viss skepsis om man kunne klare å etterkomme ønsket fra Hammerfest kommune om oppstart av et eget kull der. Vernepleierutdanningen satte som vilkår at minst 36 studenter takket ja til et evt. tilbud.

Hammerfest kommune har inntil i år vært fast innslag på de årlige Karrieredagen i Harstad for å rekruttere vernepleiere

Skepsisen ble gjort til skamme: Ialt 97 søkere meldte seg, og nå er et kull på 45 studenter i gang med sin samlingsbaserte utdanning i vernepleie i Hammerfest. Stina Løkke opplyser at 17 av studentene er fra Hammerfest, 10 fra øvrige Finnmark, 10 fra Troms, mens resten kommer fra Sør-Norge – faktisk helt fra Halden og Fredrikstad

Nilsen, Kjetil
Publisert: 08.02.16 00:00 Oppdatert: 08.02.16 15:47