NTNU-studenter tar en spansk en ved UiT

Før måtte spanskstudenter ved NTNU i Trondheim reise til Spania for å fullføre sin bachelor. Nå kan de ta fordypning i spansk ved UiT Norges arktiske universitet.
Brøndbo, Stig
Publisert: 08.02.16 09:00 Oppdatert: 08.02.16 13:42

Carlos Cabanillas Cárdenas (t.v), Antonio Fábregas og Kristian Osnes Aambø legger til rette for at NTNU-studenter skal få utvidet sitt spansktilbud og muligheten til å ta en master i spansk ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Stig Brøndbo

– Vi setter stor pris på at UiT nå utformer en skreddersydd, nettbasert og fleksibel variant av sitt emnetilbud i spansk for NTNU. Forhåpentlig kan dette prosjektet gi erfaringer som også leder til flere samarbeidsprosjekt på utdanningsfeltet, sier Anne Kristine Børresen, dekan ved Det humanistiske fakultet, NTNU.

Bra for alle

– Dette blir veldig bra for alle parter. Studentene ved NTNU får et bedre undervisningstilbud, NTNU kan tilby en fullverdig bachelor i spansk og vi ved UiT får flere spanskstudenter. Vi håper også at flere av NTNU-studentene blir interessert i ta en master i spansk når ser at vi har et sterkt og godt spansktilbud ved UIT, sier Antonio Fábregas, professor i spansk ved Institutt for kultur, litteratur og språkvitenskap, UiT.

Til Spania

Til nå har spanskstudentene ved NTNU reist til Spania for å ta et fordypningsemne, men verken studentene eller NTNU har vært fornøyd med denne løsningen. Årsaken har vært at studiet har vært veldig teoretisk og ikke vært tilpasset de norske studentenes behov.

– Vi lager et nettilbud i språk og litteratur som er tilpasset bachelornivået ved både NTNU og UiT, sier Carlos Cabanillas Cárdenas, førsteamanuensis i spansk litteratur og kultur ved UiT.

Skryt

De to spansklærerne skryter av samarbeidet de fagansatte har hatt med administrasjonen og det digitale ressurssenteret RESULT ved UiT. Administrasjonen har lagt til rette for å finne praktiske og gode løsninger for både studenter og ansatte, RESULT har bidratt med teknologiske løsninger for å få det nye spansktilbudet på plass.

– Det har vært noen utfordringer underveis, men ikke verre enn at vi har funnet ut av det, sier Kristian Osnes Aambø, førstekonsulent ved Institutt for kultur, litteratur og språkvitenskap.

Neste år

Arbeidet med det nye kurset er allerede i gang og fordypningen i spansk språk og litteratur vil bli gjennomført med studenter ved UiT i 2017. NTNU-studentene skal ta de 15 studiepoengene i sitt fjerde semester, det vil si våren 2018.

Også dekan ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning ved UiT, Sonni Olsen, er fornøyd med det nye samarbeidet.

– Digitale løsninger åpner for nye måter å samarbeide på, og dette kan bli starten på et enda tettere samarbeid mellom NTNU og UiT, sier Sonni Olsen.

Brøndbo, Stig
Publisert: 08.02.16 09:00 Oppdatert: 08.02.16 13:42