– Kult at dere får forskerlinje før Oslo!

Denne høsten starter UiT opp en forskerlinje for tannlegestudenter. Kun UiB har et lignende tilbud.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.02.16 00:00 Oppdatert: 05.02.16 11:17
Tromsø

Tannlegestudentene på 2.året synes forskning kombinert med
studiene høres spennende ut. Fra høyre: Eveline Røberg,
 Tiril Colberg Evensen og Carolilne W. R. Hagelien.
Foto: Elisabeth Øvreberg

– Kult at dere får forskerlinje før Oslo, sier forskerlinjestudent fra UiB, Hanne Borge.

Hun besøkte tannlegestudentene ved UiT for å fortelle om de unike mulighetene en forskerlinje kan gi, for selv har hun aldri angret på at hun kombinerer sin tannlegeutdanning med forsking.

– Å gå forskerlinje er en unik mulighet, og dere må ikke la dere skremme, for dere er kremen av norsk ungdom som har klart å komme inn på tannlegestudiet, poengterte Borge og la til at studentene ikke bare kommer til ål forstå faget sitt bedre, men også kommer til å være mer attraktive på arbeidsmarkedet.

– Dere blir sterkere kandidater, også når det gjelder fremtidig arbeid.

Blir en ressurs for landsdelen

Kort fortalt er forskerlinje et tilbud til UiTs tannlegestudenter som ønsker å fordype seg innenfor odontologi, og UiT mener et slikt studietilbud vil bidra positivt for landsdelen.

– Vi ved UiT ser behovet for å styrke forskerkompetansen innenfor odontologi i Nord-Norge. Tannleger med forskningskompetanse er en forutsetning for å kunne gi forskningsbasert undervisning av tannhelsepersonell – noe som øker kvaliteten på tannhelsetjenesten, forklarer Laila Berg Nilsen, rådgiver i forskningsadministrasjonen.

Får egen veileder

Hun håper studentene søker forskerlinje, selv om de føler de ikke er kompetente på nåværende tidspunkt. For alt kan læres, og alt skal foregå innen trygge rammer.

– Vi gir studentene en veileder, og de tas inn i et forskningsmiljø som bidrar med støtte under utdanningen. De vil også kunne videreføre forskningskompetansen de oppnår underveis i arbeidet med masteroppgaven.

Til sammen tar UiT opp to 2.årsstudenter til forskerlinja, og de blir inkludert i forskningsgruppene ved Institutt for odontologi.

– Som student får du en organisert forskeropplæring, og du utfører egen forskningsaktivitet som kan være starten på din Ph.D-grad.

Interessant studietilbud

Tannlegestudenten Caroline W. R. Hagelien er svært positiv til det nye tilbudet.

– Jeg ser at fakultetet satser sterkt på dette, så jeg tviler ikke på at forskerlinja blir bra. I og med at dette er første gang UiT tilbyr noe slikt, så blir nok de studentene som blir tatt opp ”barna” til hele Tannbygget her, smiler hun.

Les også: Nyutdannede tannleger blir i nord

Les også: Bedre tannhelse i nord etter at UiT fikk tannlegeutdanning

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.02.16 00:00 Oppdatert: 05.02.16 11:17