Forskerfrøpris til UiT-samarbeid

Tusseladden barnehage fikk i dag Forskerfrøprisen for sitt økologiske matprosjekt Fra jord til bord, et samarbeid med UiT Norges arktiske universitet.
Brøndbo, Stig
Publisert: 01.02.16 15:00 Oppdatert: 01.02.16 19:00

Pedagogisk leder Heidi Buvang i Tusseladden barnehage mener at prosjektet Fra jord til bord har skapt enda flere arenaer for læring for barn i alle aldre, som for eksempel hvorfor det bli bobler i det hjemmelagede flatbrødet når det stekes. Foto: Stig Brøndbo

– Vi har jobbet med prosjektet i et år. Ungene elsker det; de lærer masse om hvor maten kommer fra, hva vi kan dyrke i nord og hvordan vi kan få til best mulig vekstvilkår. Innad i barnehagen har det vært en stor suksess, at det nå blir lagt merke og satt pris på av andre, er kjempestas, sier pedagogisk leder i Tusseladden barnehage i Tromsø, Heidi Buvang.

Nysgjerrighet og undring

Prisen deles ut av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa, og deles ut til barnehager som viser god evne til å:

• stimulere til naturfaglig utforskning
  • fremme forståelse for bærekraftig utvikling
  • ivareta barnas nysgjerrighet og undring
  • vektlegge biologi, kjemi, fysikk, astronomi eller geologi i barnehagen

– Noen frø og god jord kan skape en fantastisk arena for læring, mener Veronica Bergan, førsteamanuensis i naturfagsdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet. Hun har holdt foredrag om prosjektet på Lørdagsuniversitetet i Tromsø og sammen med ped.leder Buvang har hun presentert prosjektet for nordiske forskere, skoleledere og lærere.

Mange år

Tusseladden barnehage har i mange år jobbet med å høste mat fra naturen, samt dyrke grønnsaker i barnehagens område.

­– Målet med dette prosjektet har vært å systematisere arbeidet med økologisk dyrking i barnehagen. Selv om vi bor i nord og har en kort vekstsesong, skal det ikke så mye til for å få dette til, sier ped.leder Buvang.

Pedagogisk opplegg

Å dyrke potet i barnehagen er enkelt, moro og lærerikt. Foto: Stig Brøndbo

En del av prosjektet har også vært å utvikle et pedagogisk opplegg tilpasset de ulike alderstrinnene i barnehagen, slik at det enkelt kan overføres også til andre barnehager.

– I 2015 dyrket vi gulrot, potet, karse, plukksalat, sukkererter, squash, grønnkål og reddik. Alle ungene har vært med på å så frø, føre logg over hva som skjer i vekstperioden, vi har hatt undringssamtaler om hva som skjer når ting gror, og vi har snakket om hvorfor økologisk dyrking er bra for jorda, sier Heidi Buvang.

Stor fest

Barnehagen holder til på Kvaløya utenfor Tromsø, og har i tillegg til et hovedhus også en naturlekeplass helt nede i fjæra. Her har de satt opp noen små drivhus og ordnet med potetland. Ungene har også sett på nært hold at avlingene må passes på og følges opp – ellers kan for eksempel frittgående rein i nabolaget bli fristet til å jafse i seg maten.

– På høsten har vi alltid en stor fest med mat vi har høstet fra naturen eller dyrket selv. Da får de voksne smake på det ungene bokstavelig talt har laget fra grunnen av, sier Buvang.

Samarbeid

I tillegg til å få 10.000 kroner, heder og ære, er en del av prisen at barnehagen må presentere prosjektet sitt på neste års Forskerfrøpriskonferanse. Prosjektet Fra jord til bord har vært et samarbeid mellom naturfagslærere ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) ved UiT Norges arktiske universitet, Troms 4H, Holt 4H Læringstun, Skulgam økologiske gartneri samt to barnehager i Tromsø: Tusseladden friluftsbarnehage og Skogstua barnehage.

Det var en svært stolt gjeng fra Tusseladden barnehage som i dag mottok Forskerfrøprisen. F.v Knut Erik Oppland, Mona Krstiansen og Heidi Buvang. Mobilfoto: Veronica Bergan.
Brøndbo, Stig
Publisert: 01.02.16 15:00 Oppdatert: 01.02.16 19:00