Amerikansk interesse for sovjetisk krigshistorie

Hun har fått personlig takkehilsen fra Russlands president, og doktorgraden havnet på en topp-10-liste over de viktigste bøkene om andre verdenskrig. Nå er også amerikanerne interessert i forskningen til Marianne Neerland Soleim.
Brøndbo, Stig
Publisert: 28.01.16 12:30 Oppdatert: 29.01.16 09:31

Forskningen til instituttleder ved Barentsinsituttet i Kirkenes, Marianne Neerland Soleim (t.v), har vakt stor interesse hos redaktør Breanna Draxler i det amerikanske magasinet Popular Science. Foto: Stig Brøndbo

– Tema for forskningen hennes er spennende, og hun bringer inn perspektiver om andre verdenskrig som til nå har vært ukjente i USA, sier Breanna Draxler, redaktør i det amerikanske magasinet Popular Science.

Operasjon Asfalt

Forskningen Draxler sikter til startet som doktorgradsarbeidet til instituttleder ved Barentsinsituttet i Kirkenes, Marianne Neerland Soleim.  Her skrev hun om sovjetiske krigsfanger i Norge og den såkalte Operasjon Asfalt, flyttingen av flere tusen sovjetiske krigsgraver på 1950-tallet fra bygder og byer over hele Nord-Norge til øya Tjøtta i Nordland.

Redaktør Breanna Draxler ba om å få treffe UiT-forsker Marianne Neerland Soleim under årets Arctic Frontiers.Foto: Stig Brøndbo

– Det har vært et omfattende detektivarbeid i gamle arkiver for å spore opp og identifisere de sovjetiske krigsfangene og deres skjebne, fortalte Neerland Soleim til Popular Science-redaktøren da de møttes under konferansen Arctic Frontiers i Tromsø.

Draxler hadde hørt om den spennende forskningen til Neerland Soleim – og ville vite mer med tanke på en artikkel til magasinet som i dag har et opplag på 1,3 millioner.

100.000 soldater

I løpet av andre verdenskrig ble rundt 100.000 sovjetiske krigsfanger sendt til Norge som tvangsarbeidere. 13700 av dem døde i Norge, og da Neerland Soleim startet sitt arbeide var bare navnene på 2600 av dem kjent. UiT-forskeren klarte å identifisere ytterligere 4000 sovjetiske krigsfanger. Gjennom sin forrige jobb ved Falstadsenteret utenfor Trondheim, har hun også vært med på å skape en søkbar database over navnene på sovjetiske krigsfanger som døde i Norge. Dette har blitt satt stor pris på i Russland, og forbindelse med 70-årsmarkeringen for frigjøringen av Øst-Finnmark, kom det en personlig hilsen og takk fra Russlands president, Vladimir Putin.

– Han takket for at jeg har identifisert russiske borgere, sier Marianne Neerland Soleim.

Topp 10

Også pårørende til de sovjetiske soldatene har uttrykt stor takknemlighet for jobben Neerland Soleim har gjort. Flere av dem har tatt kontakt for å takke, andre har som et direkte resultat av forskningsfunnene tatt turen til Norge for å besøke gravstedet til sin pappa eller bestefar.

I 2009 ble doktorgradsarbeidet gitt ut i bokform, og i fjor høst ble Sovjetiske krigsfanger i Norge 1941-1945 kåret til en av de ti viktigste bøkene om andre verdenskrig.

Brøndbo, Stig
Publisert: 28.01.16 12:30 Oppdatert: 29.01.16 09:31