Hvor er ditt drømmeland?

UiT-professor Britt Kramvig viser i kveld sin egen film, Dreamland, på Verdensteateret i Tromsø.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 28.01.16 11:00 Oppdatert: 28.01.16 13:32

By a route obscure and lonely,
Haunted by ill angels only,
Where an Eidolon, named Night,
On a black throne reigns upright,
I have reached these lands but newly
From an ultimate dim Thule —
From a wild weird clime, that lieth, sublime,
Out of Space — out of Time.

Slik begynner diktet Dreamland av Edgar Allan Poe. Lengselen etter Ultima Thule er også et gjennomgående tema i filmen til professor ved Institutt for reiseliv og nordlige studier ved UiT, Britt Kramvig. Med utgangspunkt i feltdagbøker fra sin egen forskning gjennom 20 år, nye filmopptak fra Finnmark og diktet Dreamland har hun laget filmen med samme navn, som vises på Verdensteateret i kveld.

Britt Kramvig er professor ved UiT og har brukt film mye i sin forskning.

Britt Kramvig er professor ved UiT og har brukt film mye i sin forskning. Foto: Per Sollerman

– Jeg ønsket å lage en film som speilet både kompleksiteten, konfliktene og forsoningen i Finnmark. Jeg har møtt mange folk og hatt samtaler med dem, forklarer Kramvig.

Vil fortelle nye historier
Hvilken rolle vitenskapspersoner har hatt i nord er et sentralt spørsmål i filmen. Kramvig har fordypet seg i reiseskildringer og akademisk litteratur fra regionen.

– Det som tidligere har blitt skrevet har åpenbare mangler. Det er mange fortellinger som ikke er blitt fortalt, om smertepunkt, humor, turbulens og forsoning. Å skrive og lage film fra Finnmark ble min måte å få fram det jeg ikke fant noen andre steder, sier Kramvig.

Filmen gjenspeiler også historiske hendelser og begivenheter i samtida. Som da det i 2013 ble holdt en forberedende urfolkskonferanse i Alta, i anledning FNs verdenskonferanse om urfolk året etter.

Mørket i seg selv
Kramvig kaller filmen en ”21. century arctic road movie”, der hun bruker tekst som grunnleggende fortellerteknikk. ”Dreamland” og ”Homeland” bruker hun som analytiske begrep på ulike måter mennesker orienterer seg på. Hvor kommer jeg fra? Og hvor skal jeg?

– Hva er motivasjonen mennesker har for å reise? Hva er dette begjæret mot Ultima Thule, denne forestillingen, eller ideen om et sted, en slags yttergrense? spør Kramvig.

– Jeg har sittet i timevis og lest reiseskildringer som går tilbake i tid. Et fellestrekk i måten de beskriver seg selv er sitt eget møte med nord. Det mørke i en selv, som de er i stand til å se i møtet med nord, legger hun til.

Men forestillingene om nord, og om Ultima Thule, har forandret seg gjennom tidene. Gjennom blant annet debatt og politikk får mennesker stadig nye oppfatninger, noe som vises gjennom undertekster i filmen. Kramvig har samarbeidet med filmskaperen Rachel Andersen, og filmen inngår i forskningsprosjektet Arctic Encounters. Den vises på Verdensteateret i kveld, som en del av Open Arctic.

Les også: – En konferanse for alle

Filmen ble også vist på filmfestivalen i Leeds i november, hvor Arctic Encounters samarbeidet om et arktisk program.

Se trailer fra filmen her:

Trailer Dreamland from Rachel Andersen Gómez on Vimeo.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 28.01.16 11:00 Oppdatert: 28.01.16 13:32