Nordlendingenes vinterlykke forbløffer verden

Hvorfor hater ikke nordlendinger mørketida? Standford-studenten Kari Leibowitz reiste helt til Tromsø for å finne det ut.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.01.16 00:00 Oppdatert: 20.01.16 13:15

Leibowitz: "But it didn't take long for me to realize
that most residents of Tromsø weren't viewing
the upcoming winter with a sense of doom." Les mer
Foto: Visit Tromsø

Vinter, snø, kulde og mørke. Beksvart mørke som varer flere måneder i strekk. Hvordan i all verden kan nordlendinger, som lever under disse forholdene, være lykkelige i denne beksvarte tida?

Stanford-studenten Kari Leibowitz kom med stipend til Tromsø i 2014 for å se nærmere på vår vinterlykke.

Les fra hennes opplevelse her (dailymail.com)

Takler vinterdepresjoner best

I nesten ett år bodde hun i Tromsø og observerte med forbløffelse nordlendingenes positive forhold til vinteren. Ifølge Leibowitz er selvrapporterte vinterdepresjoner i Tromsø – på 69 grader nord – på samme nivå som i Montgomery County, Maryland som ligger på 41 grader nord.

– Mens det fortsatt er debatt mellom psykologer om den beste måten å identifisere og diagnostisere vinterdepresjoner på, er en ting klart: Innbyggerne i Nord-Norge ser ut å være i bedre stand til å takle vinterdepresjoner, skriver Kari Leibowitz i sin forskningsartikkel som er publisert i The Atlantic.

Fokuserer på det positive

Ifølge VG mener forskeren at tromsøværingenes tenkesett spiller en vesentlig rolle for hvordan de klarer å nyte vinteren. Folk i Tromsø ser ut til å fokusere på de positive sidene ved vinteren og ser den som en mulighet til avkobling, kos og andre hyggelige aktiviteter.

Sammen med lykkeforsker Joar Vittersø ved UiT gikk hun i gang med å studere tromsøværingenes forhold til vinteren. I undersøkelsen hadde hun et tilfeldig utvalg av 238 voksne. De var delt inn i tre grupper, hvorav noen av deltagerne befant seg i Sør-Norge, noen i Tromsø og noen på Svalbard. De ble bedt om å gradere utsagn om hvor glade de var i vinteren.

Lykkeligere jo lenger nord du kommer
–  Resultatene viste at jo lenger nord man kom, desto gladere var folk i vinteren. Og vi så store forskjeller mellom sør og nord, sier Joar Vittersø til VG.
Så vidt Vittersø og Leibowitz vet, så er de først ute med å se på folks tenkemåte i mørketiden. Nå er planen å utvide undersøkelsen til flere andre steder, skriver VG.
– Men vi kan ikke si med sikkerhet at det å ha et positivt syn på vinteren gir en bedre livstilfredshet og vice versa, bare at dette har en sammenheng på en eller annen måte, skriver Leibowitz i sin artikkel.

Les også: Slit gjør oss lykkelige

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.01.16 00:00 Oppdatert: 20.01.16 13:15