Ungdom støtter ikke vennenes utdanningsønsker

Ungdom som ønsker en lang utdannelse opplever mer mobbing og ensomhet enn ungdom som planlegger en kortere utdanning.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 13.01.16 07:00 Oppdatert: 12.01.16 15:01

Ungdom blir ikke støttet av venner når det
kommer til utdanning og ambisjoner.
Foto: www.colourbox.com

I vennegjengen kan det faktisk straffe seg å ha høye ambisjoner til egen utdanning. Fersk forsking fra UiT viser nemlig at ungdom som ønsker en lang og akademisk utdanning opplever mer mobbing og ensomhet enn ungdom som vil ta en kortere akademisk utdanning.

Det skriver Elisabeth Valmyr Bania  og Siv Kvernmo, UiT, i Helsebloggen til Det helsevitenskapelige fakultet.

Den svake støtten kan forstås ved venners krav om likhet og det å ikke stikke seg ut, konkluderer Bania og Kvernmo.

Ingervjuet 5000 ungdom

Forskerne ønsket å undersøke hva som påvirker og kjennetegner ungdommers utdanningsplaner, og spurte nesten 5000 nordnorske 10. klassinger om blant annet utdanningsplaner, skoleprestasjoner, lærevansker og hvilken betydning familie, venner og lærere har.

Ungdommene svarte på spørsmål om konsentrasjonsvansker og impulsstyring, tegn på følelsesmessige vansker og hvordan de opplever støtte fra venner.

Les mer om resultatene fra studien i vår blogg.

Les også: Norges første desentraliserte sykepleierutdanning har blitt en suksess

Les også: Helsefag på toppen

Les også: Høie imponert over utdanningen ved UiT