Virtuosen fra Norge i Lviv

(www.conservatory.lviv.ua) Den velkjente pianisten, professor ved Musikkonservatoriet i Tromsø, ukrainsk-fødte Sergej Osadchuk, spilte 12. oktober en konsert i Lviv Philharmonic Concert Hall. Les artikkel fra konservatoriet i Lviv med lenke til konserten.
Elvemo, Arne
Publisert: 24.11.15 00:00 Oppdatert: 24.11.15 15:47

Foto Sergej Osadchuk

Her framførte han den virtuose, postromantiske «Rhapsody på et tema av Paganini» av S. Rachmaninov, som i den første avdelingen ble utsøkt fremhevet av Symfoni nr. 1. av J. Brahms, framført av Operastudioorkesteret ved Lviv Lysenko Nasjonal Musikkakademi.

Operaorkesteret i Lviv Ukraina

Interpretasjonen til vår norske gjest var preget av en fargerik og fyldig klangpalett, med en gjennomtenkt dramaturgisk utvikling. Sergej Osadchuk viser en utmerket fornemmelse for Rachmaninovs melodikk, og man kan føle påvirkningen fra E. Gilels sin skole, Osadchuks studerte da også ved Moskva Musikkonservatorium.

Vi har før i Lviv fått høre Osadchuks klaverstudenter i konsert flere ganger – og LNMA har som kjent samarbeidet med Musikkonservatoriet i Tromsø siden 2012. Men nå var det første gang vi fikk sjansen å lytte til Sergej Osadchuk selv.

Lyubov Kyyanovska

Se orginalartikkel