Populær Arkitekturguide på nett

I 10 år har Arkitekturguide for Nord-Norge og Svalbard vært på nett, og snart har den hatt hele 2,5 millioner sidehenvisninger!
Hage, Ingebjørg
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Ingebjørg Hage, Kunstvitenskap
Publisert: 05.10.15 00:00 Oppdatert: 05.10.15 12:44

Maursund gård i Skjervøy er et av mange bygg som er med i Arkitekturguiden. Det praktfulle kvitmalte toetasjes våningshuset er i dag den eneste bygningen som er igjen fra storhetstida på handelsstedet Maursund på øya Kågen Foto: Arkitekturguide for Nord-Norge og Svalbard

Arkitekturguide for Nord-Norge og Svalbard har vært på nettet i ti år! Fra den spede begynnelsen våren 2005 er det blitt lagt inn 525  objekter – boliger, skoler, rådhus, bibliotek, bymiljøer, rasteplasser og mye mer. Målet er 600-800 objekter, fra alle kommuner i Nord-Norge og fra Svalbard.

Arkitekturguiden er godt brukt, snart når den 2,5 millioner sidehenvisninger. Nå oppsøkes i gjennomsnitt 10 000 sider i måneden.

Nytt av året er at arkitekturguiden har fått ny og god kartfunksjon. Alle objektene i en kommune er markert på et interaktivt kart, noe som gjør det lett å få en geografisk oversikt.

Arkitekturguiden utarbeides i samarbeid mellom UiT Norges arktiske universitet og Nord-Norges Arkitektforening. Objektene presenteres med mange fotografier og har tekst på norsk og engelsk.

Planlegger du en reise i nord, skal lage en prosjektoppgave om arkitektur eller ganske enkelt er interessert i arkitektur eller en spesiell bygning – da kan et søk i arkitekturguiden være noe for deg.

Hage, Ingebjørg
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder