Endret språkfokus gir gode resultater

Da Bymyra barnehage laget snakkepakker og endret fokuset i språkopplæringen, fikk de mer engasjerte foreldre og barn med et rikere språk. Torsdag deler de tips med 500 andre på et språkseminar ved UiT.
Brøndbo, Stig
Publisert: 30.09.15 10:15 Oppdatert: 30.09.15 13:03

Bymyra barnehage i Tromsø har fokus på språkopplæring fra ungene kommer om morgenen til de drar hjem på ettermiddagen. I samlingsstunden snakker ungene om vær og vind sammen med Annika Brandstorp, konstituert pedagogisk leder ved en av de seks basene i Bymyra barnehage. ¬Foto: Stig Brøndbo

– Språk og sosiale ferdigheter er det viktigste vi kan lære ungene. Gode språklige ferdigheter i barnehagealder er avgjørende både for seinere læring og sosial mestring, sier fagleder ved Bymyra barnehage, Karine Dahlø Iversen.

Språkfokus

– Gode språklige ferdigheter i barnehagealder er avgjørende både for seinere læring og sosial mestring, mener fagleder ved Bymyra barnehage, Karine Dahlø Iversen. En justering i jobbingen med språk ga dobbel uttelling: Bedre samarbeid med hjemmet, og bedre språkutvikling for barna. Foto: Stig Brøndbo

For tre år siden ble barnehagen tilknyttet Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring som fokusbarnehage i Troms fylke. De åpnet også opp dørene til språkforskere fra UiT Norges arktiske universitet og gjorde justeringer i måten de jobbet med språkopplæringen i barnehagen.

– I dag har vi et språkfokus i alt vi gjør, fra ungene kommer til de drar hjem igjen. Det har også gjort at vi har fått et enda bedre samarbeid med foreldrene, slik at barna får forsterket språkopplæringen gjennom et felles fokus i barnehagen og hjemme, sier Karine Dahlø Iversen.

Språkbokser

­En av justeringene barnehagen gjorde i språkarbeidet, var å lage tematiske språkbokser fylt med leker og utvalgte gjenstander til bruk i språkstimuleringen.

– Vi oppdaget at barn kunne ha et bra ordforråd til bruk i barnehagehverdagen, men at de manglet ord og kunnskaper om verden utenfor. Med språkboksene kan vi vise barna hva vi mener når vi snakker om ting fra badet, eller når de som fireåringer skal på tannlegebesøk, sier Annika Brandstorp, konstituert pedagogisk leder ved en av de seks basene i Bymyra barnehage.

Lesestund

Når ungene hører eventyret om Gullhår og de tre bjørnene, får ungene leke med konkreter hentet fra språkboksen tilpasset eventyret, som små bjørner laget i tre. Foto: Stig Brøndbo

Hver eneste dag får ungene lesestunder, og når det er kjente eventyr, har de egne språkbokser med konkreter som støtter historien.

– Det visuelle er veldig viktig i språkopplæringen. Ungene får for eksempel ta på og leke med stoler, senger og bjørner i historien om Gullhår og de tre bjørnene, og vi ser at det som hjelper fremmedspråklige barn også hjelper barn med norsk morsmål, sier Brandstorp. Når hun, fagarbeider Fulya Cavusoglu og fagleder Karine Dahlø Iversen torsdag skal presentere sin måte å jobbe på for andre barnehageansatte og studenter, har de med seg mange konkrete eksempler på måten de tenker og jobber på.

– Vi har lært mye av andre barnehager, nå er det vår tur til å dele gjennom å vise filmsnutter og bilder, sier fagleder Karine Dahlø Iversen.

Mer enn prat

Fagseminaret ”Språk i barnehagen – mye mer enn bare prat” er et samarbeid mellom UiT Norges arktiske universitet og Fylkesmannen i Troms og samler 520 deltakere fra barnehager og barnehagelærerutdanningen. Fra UiT bidrar universitetslektor Sissel Helland fra Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Elin Eriksen Ødegaard, professor  II i barnehagepedagogikk.

Brøndbo, Stig
Publisert: 30.09.15 10:15 Oppdatert: 30.09.15 13:03