Populær ”onlinemaster” i offentlig ledelse

Et nytt tilbud fra UiT gjør at 90 ledere fra Mo i sør til Vadsø i nordøst kan ta sin master i offentlig ledelse via Internett. I dag samles de til onlineforelesning.
Brøndbo, Stig
Publisert: 30.09.15 09:15 Oppdatert: 30.09.15 09:15

Lillebildet: Elisabeth Larsen fra Kirkenes (t.v) og Marit Nordstrand fra Vadsø (t.h) er glad for at koordinator for MPA-studiet, Hanne Gabrielsen, har lagt til rette for en teknisk løsning som gjør at de kan studere hjemmefra. Instituttleder Marcus Buck og professor Rudi Kirkhaug (t.h) er svært fornøyd med at 90 studenter tar masteren online. Foto: Stig Brøndbo

– Jeg har prøvd å pendle til Tromsø samtidig som jeg stod i full jobb, og vet derfor hvor krevende og dyrt det kan være. Nå slipper jeg de lange reisene, de mange overnattingene og jeg kan skjøtte jobben min samtidig som jeg studerer, sier Elisabeth Larsen, avdelingsleder i Kirkenes kommune. Marit Nordstrand fra kommunehelsetjenesten i Vadsø er enig.

– Fordi jeg kan følge undervisningen hjemmefra, får jeg hverdagen til å gå rundt samtidig som jeg studerer, sier Nordstrand.

Fagnettverk

Den nye masteren er tilpasset folk i full jobb, med direkteoverføringer av forelesninger via internett. Det er også opprettet lokale studiegrupper med samlingsteder på Mo i Rana, Sortland, Vadsø og i Tromsø.

– Studiegruppene gir oss muligheter til å knytte kontakter med andre mens vi studerer, slik at vi kan bygge lokale nettverk. Det gjør at vi får mer ut av selve studietiden, samt at det kan bli svært verdifullt når vi er ferdige, mener Elisabeth Larsen.

Alene

Utdanningsnivået for ledere i offentlig virksomhet i Nord-Norge er lavere enn ellers i Norge.

– Det ønsker vi å gjøre noe med, og det er svært gledelig at studiet samler hele 90 ledere, sier Marcus Buck, leder ved Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging. Han mener en høyt utdannet offentlig sektor i nord vil bidra til å gjøre landsdelen mer robust med tanke på omstillinger i framtiden.

– Offentlige ledere er ofte under et krevende krysspress: De skal gjennomføre ambisiøse politiske vedtak, samtidig som de skal holde seg innenfor økonomiske rammer. De skal sørge for effektivitet, kvalitet og fleksibilitet, men forholde seg til lovverket. I små kommuner og virksomheter er de kanskje helt alene med et stort ansvarsområde, og vi håper at nettverket de blir en del av gjennom dette studiet skal gjøre fagmiljøene i nord mer robuste, sier Marcus Buck.

Krevende

Undervisningen består av forelesninger, seminarer og veiledning, og studiet gir studentene forskningsbasert kunnskap om ledelse og organisering slik at de gjøres i stand til å ivareta de oppgavene som offentlig sektor har i dag og forventes å få i fremtiden. Alle forelesningene blir tatt opp og gjort tilgjengelig for studentene, slik at de kan se dem når det passer dem. For Marit Nordstrand i Vadsø og søsteren Inga Marie Nordstrand i Tromsø, gir den teknologiske plattformen muligheter for å jobbe sammen om studiet selv om de sitter over 400 kilometer fra hverandre.

– Hver tirsdag har vi skypemøter og diskuterer forelesninger og pensum. Det er både lærerikt og motiverende, sier Marit Nordstrand.

Spesielle utfordringer

– Noen av mest krevende lederstillingene i dag finnes i offentlig sektor, og målet for dette studiet er å utvikle kompetanse som setter ledere i stand til å takle de spesielle utfordringer som er knyttet til utforming, styring og endring av offentlige organisasjoner, sier koordinator for MPA-studiet, førsteamanuensis i statsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet, Hanne Gabrielsen.

Attraktive

På Mo i Rana har 23 offentlige ledere startet på masteren. To av dem jobber på Statens innkrevingssentral, noe HR-sjef Johanna Lensu er svært fornøyd med.

– Enda flere høyt utdannede ansatte gjør oss i stand til å gjøre en enda bedre jobb – samtidig som et godt fagmiljø gir oss en konkurransefordel og gjør oss attraktiv når vi søker etter nye medarbeidere, sier Lensu.

Brøndbo, Stig
Publisert: 30.09.15 09:15 Oppdatert: 30.09.15 09:15