Henter stor urfolkskonferanse til Alta

Globale omstillingsprosesser utfordrer sosialt arbeid blant minoriteter. I 2017 vil man samle representanter fra urfolksområder verden over for å belyse dette, i Alta.
Andersen, Elisabeth
Publisert: 25.09.15 00:00 Oppdatert: 25.09.15 13:21

Fra venstre Nina Hermansen, Jan Erik Henriksen og Rune Sundelin fra Finnmarksfakultetet fikk høytidelig overlevert ansvaret for å arrangere den neste store urfolkskonferansen «Indigenous Voices in Social Work» da de gjestet årets konferanse i Australia.

Det er Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved Finnmarksfakultetet som skal arrangere konferansen Indigenous Voices in Social Work i Alta. Konferansen vil foregå 12-15 juni i 2017, og formålet er å skape en arena for å diskutere sosialt arbeid i urfolksområder verden over.

Nylig var en delegasjonen fra Finnmarksfakultetet og Institutt for barnevern og sosialt arbeid på samme konferanse i Darwin, Australia, der de fikk overrakt arrangør-stafettpinnen under avslutningsseremonien. Darwinkonferansen samlet sosialarbeidere og forskere fra de fleste urfolksområdene i verden, og mange ønsker å komme til Alta og Finnmark neste gang.

- Vi tar mål av oss å rekruttere like mange som da konferansen sist ble holdt i nord – nærmere bestemt i Canada. Da var det hele 350 deltakere og det tror vi kan være realistisk å få til, sier leder ved instituttet som har den formelle vertskapsrollen, Nina Hermansen.

Minoriteter sårbare for endringer
Klimatiske- og demografiske endringer, økonomiske- , språklige-  og teknologiske forhold, samt kulturelle og sosiale endringer skaper nye utfordringer over hele kloden. Det krever store evner til omstilling.  Tema for Alta-konferansen vil derfor være omstilling, marginalisering og medvirkning.

- Omstillingsprosesser bidrar til marginalisering og utestengelse, og dette utfordrer sosialt arbeid. Det internasjonale arrangørnettverket er overbevist om at urfolkskunnskap og tradisjonell kunnskap kan gi svar på noen av disse utfordringene.  Denne type kunnskapsutvikling vil derfor være berikende for utøvelsen av sosialt arbeid i verden. Vi ønsker at Alta-konferansen skal være en møteplass for utøvere av sosialt arbeid, forskere, studenter, ledere og politikere for å diskutere disse spørsmålene. Endringene skjer raskt, og politikk, forskning, utdanning og praksis må stå sammen for å møte fremtidas utfordringer, sier Hermansen.

Frir til næringslivet
Med så mange gjester som ønsker å komme både til Alta og Finnmark, ønsker universitetet å jobbe sammen med det lokale næringslivet om å få til et godt opplegg rundt konferansen.

- De fleste som først reiser langt, vil erfaringsmessig bruke noen dager ekstra for å besøke området. Det så vi selv da vi var i Australia. Det ble satt av ekstra tid til sightseeing i regionen utenom selve konferansedagene.  Vi er helt i startgropa når det gjelder planlegging, men vi er åpen for innspill og dialog, oppfordrer Hermansen.

Urfolkskonferansen Indigenous Voices in Social Work ble etablert i 2007, og arrangeres annet hvert år. Tidligere har Hawaii og Winnipeg, Canada vært vertskap for konferansen. I år ble den holdt i Darwin Australia,  og  Alta blir i 2017 den fjerde i arrangørrekken.

Andersen, Elisabeth
Publisert: 25.09.15 00:00 Oppdatert: 25.09.15 13:21