UiT-stipendiat blir ambassadør for Nord-Norge

– Jeg brenner veldig for Nord-Norge, og nå skal jeg sette landsdelen på kartet! Jeg kan ikke tenke meg å bo noe annet sted, sier psykolog og stipendiat Benedicte Langseth-Eide.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 28.09.15 07:00 Oppdatert: 25.09.15 09:36

til arbeidslivet her i nord, sier psykolog og stipendiat Benedicte Langseth-Eide fra
Det helsevitenskapelige fakultet, UiT. Hun er et av ledertalentene Agende Nord-Norge
satser på for å sette Nord-Norge på kartet.
Foto: Elisabeth Øvreberg.

Hun er en av de 13 unge, nordnorske kandidatene som Agenda Nord-Norge har valgt å satse på. 112 ledertalenter meldt seg til tjeneste. Søkerbunken til Agenda Nord-Norges ambassadørprogram var spekket av kunnskap, vilje og energi for Nord-Norge, og Benedicte Langseth-Eide fra Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, gikk gjennom nåløyet.

– Nord-Norge er full av muligheter. Men muligheter må kommuniseres og muligheter må brukes. Til det trenger vi sterke stemmer. Ambassadør-
programmet er Agenda Nord-Norges bidrag til å hjelpe fram talentene, sier Roger Ingebrigtsen i Agenda Nord-Norge.

– En mønsterstudent

Derfor skal Benedicte, som kommer fra Vadsø, gjennom et omfattende skolerings- og utviklingsarbeid. Hun skal lære mer om landsdelens historie, geografi og næringer. Og hun skal trene opp sine ferdigheter for å sette Nord-Norge på dagsorden.

Benedicte forteller at hun er mer enn klar.

– Jeg kommer til å lære masse om kommunikasjon, noe som helt sikkert blir ukomfortabelt, men det er det verdt, for jeg vil utvikle meg, sier hun og forteller at dette er verdifull kunnskap å ta med seg nå som hun tar doktorgrad i organisasjonspsykologi, noe som er en mangelvare her i Nord-Norge.

– Jeg brukte faktisk 3-4 år på å få i gang doktorgradsprosjektet mitt her i Tromsø, for alle sa at jeg måtte dra sørover for å forske på organisasjonspsykologi, men det var uaktuelt!

Ifølge hennes veileder ved UiT, Joar Vittersø, kunne ikke Agenda Nord-Norge gjort et bedre ambassadørvalg.

– Benedicte er en mønsterstudent ved UiT, og som hennes veileder er det fantastisk å høre at hun har blitt ambassadør for Nord-Norge. Et godt valg! sier han og legger til at Benedicte er et usedvanlig flott menneske. Begavet, utholdende, omsorgsfull og ekstremt lærevillig.

– Nokså tidlig i studiet satte hun seg et mål om å skape sitt eget doktorgradsprosjekt. Det var et dristig opplegg, og det ble mye «blod og svette» underveis – og noen tårer.  Men etter utallige arbeidstimer nådde hun målet sitt i vår.

Kunnskapsreise gjennom landsdelen

Benedicte Langseth-Eide er tidlig i doktorgraden foreløpig, men forteller at hun har planene klare for fremtiden.

– Mitt langsiktige mål er å få min kunnskap og kompetanse om organisasjonspsykologi ut til arbeidslivet her i nord, sier 34-åringen.

Nå har hun gode muligheter til akkurat det, for hele Nord-Norge er «klasserom» når hun nå deltar i ambassadørprogrammet. Hun skal knytte kontakter og seile langs kysten med Hurtigruten, hun skal møte landsdelens bedrifter, akademia og politikere. En rekke framtredende nordnorske nærings- og samfunnsaktører stiller opp som lærere og mentorer.

Skal besøke statsministeren

Med et brennende hjerte for Nord-Norge, gleder psykologistipendiaten seg til å ta fatt på jobben. Programmet går over ett år. I tillegg til å reise i Nord-Norge skal Benedicte besøke «maktens korridorer» i Oslo og utlandet. Første samling starter i Bodø 9. oktober. Reisen går nordover og ender i Tromsø.

Bedriftskompetanse har bistått Agenda Nord-Norge til å velge ut de rette ambassadørene. Marianne Telle, administrerende direktør i Bedriftskompetanse, sier utvelgelsen har vært krevende og spennende.

– Søkerlisten er spekket med talenter. Utfordringen har vært å sette sammen det beste laget, som reflekterer ulike sider av Nord-Norge.

Les også: Hva gjør en ferie i Nord-Norge med deg som menneske?

Raske fakta om Agenda Nord-Norge

Agenda Nord-Norge skal bidra til at de nordnorske aktørene i privat og offentlig sektor sammen når verdensklasse. Årsaken er at norsk økonomi flytter nordover. Nord-Norge vil i årene framover få en voksende betydning for norsk velferd og verdiskaping, og målet er å få en geografisk stor region med et lavt befolkningstall og små bedrifter til å samarbeide for å vinne de internasjonale markedene.

Hvem

Agenda Nord-Norge er et aksjeselskap med ideelt formål. Selskaper er eid av LO i Nord-Norge, NHO i Nord-Norge og Sparebank 1 Nord-Norge. Gjennom virksomhetenes geografiske spredning og kontorer er vi representert i alle deler av landsdelen.

Kilde: agendanordnorge.no

Øvreberg, Elisabeth