Kognitiv terapi før slankeoperasjon hjelper ikke mot fedme

Kognitiv adferdsterapi før fedmeoperasjonen hadde ikke den effekten forskerne hadde håpet.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 24.09.15 08:00 Oppdatert: 23.09.15 10:45

Ofte er det forstyrrede spisemønstre som er årsaken til vektproblemer. Og disse
problemene fortsetter etter at slankeoperasjonen er utført.
Foto: www.colourbox.com

20 til 30 prosent av fedmepasientene legger på seg igjen et par år etter utført fedmeoperasjon. Noen få får tilbake alle kiloene fra før inngrepet. Det skriver forskning.no.

Ofte er det forstyrrede spisemønstre som er årsaken til vektproblemene, så dermed ville Hege Gade, stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, undersøke om det ville hjelpe å gi fedmepasientene kognitiv adferdsterapi før operasjonen. Målet var å endre adferden som førte til for eksempel overspising.

Fikk 10 uker terapi

Undersøkelsen gikk ut på at én gruppe fikk adferdsterapi i ti uker i forkant av operasjonen. En annen gruppe med tilsvarende pasienter fikk vanlig oppfølging med fokus på livsstilsendring.

Ifølge forskning.no viste seg at terapien hadde stor innvirkning både på forstyrrede spisemønster og andre psykiske plager som angst og depresjon, som også oftere rammer mennesker med fedme.

Etter at de ti ukene var over, hadde de som fikk adferdsterapi normalisert sine spisemønster, forteller Gade.

– De hadde mindre ukontrollert spising, mindre impulsstyrt spising og hadde større evne til å begrense seg.

Ingen effekt etter 1 år

Men etter ett år var forskjellen mellom de to gruppene borte. Begge gruppene hadde opplevd samme bedring av spisemønstre.

Det var en skuffelse, innrømmer Gade.

– Men det er likevel viktig å publisere disse funnene, sier hun.

Les hele artikkelen til forskning.no her

Kognitiv terapi har mistet sin effekt

Kognitiv terapi er en terapiform som ser sammenhengen mellom tenkning, handlinger og følelser hos blant annet deprimerte mennesker. Men da forskere ved UiT så på 70 store studier fra 1977 til 2015, som handlet om depresjon og kognitiv terapi, fant de at terapiformen har mistet sin effekt de siste 30 årene.

– Det viser seg at effekten hos pasientene er dalende, sier psykolog Tom Johnsen som begynte på prosjektet da han studerte ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Alle de deprimerte pasientene som var med i de 70 internasjonale studiene, rangerte plagene sine på et skjema både før og etter den kognitive behandlingen sin.

I tillegg brukte mange av studiene resultater basert på terapeutens vurdering.

– Noe har skjedd de siste tredve årene

Pasienter og terapeuter rapporterte om store forbedringer etter behandlingen på 70- og 80-tallet, men situasjonen var noe annerledes for pasienter som ble behandlet etter det.

Da hadde terapien mindre effekt.

– Det er en stor forskjell i sluttresultatet av behandling de siste tredve årene. Kognitiv terapi er mye brukt i dag, og da er det et viktig å kunne måle hvordan effektutviklingen er og har vært, sier Johnsen.

– Terapiformen er rett og slett ikke like effektivt som tidligere.

Les også: Feite mus får friske hjerter av trening

Les også: Norge og EU uenige om usunn mat

Referanse: Referanse:

H. Gade, O. Friborg, J. H. Rosenvinge, M. C. Småstuen & J. Hjelmesæth, The Impact of a Preoperative Cognitive Behavioural Therapy (CBT) on Dysfunctional Eating Behaviours, Affective Symptoms and Body Weight 1 Year after Bariatric Surgery: A Randomised Controlled Trial, Obesity Surgery, 2015, DOI 10.1007/s11695-015-1673-z.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 24.09.15 08:00 Oppdatert: 23.09.15 10:45