Statsråd fikk 13 kilo UiT-forskning

Fredag fikk Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen 13 kilo med fersk og praksisnær skoleforskning fra lærermasterne ved UiT Norges arktiske universitet.
Brøndbo, Stig
Publisert: 11.09.15 00:00 Oppdatert: 14.09.15 09:46

Instituttleder ved ILP Odd-Arne Thunberg overrakte 13 kilo fersk og relevant skoleforskning utført av lærermastere ved UiT til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Stig Brøndbo

Da statsråden besøkte Masterkonferansen ved UiT tidligere i år ba han om få samtlige masteroppgaver fra Norges første kull med masterlærere. Røe Isaksen hadde lest seg gjennom listen over titlene på samtlige oppgaver til de 58 masterstudentene.

– Oppgavetitlene viser at forskningen som er gjort går rett inn i helt reelle problemer, de går rett inn i klasserommet – og de går rett inn i den skolepolitiske debatten og kommer både skolen og elevene til gode, sa kunnskapsministeren da han bestilte oppgavene fra UiT.

Universitetsskoler

Fredag ettermiddag besøkte ministeren UiT i Alta, og fikk med seg 13 kilo med masteroppgaver fra leder for Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Odd-Arne Thunberg.

– Her finner du helt fersk forskning fra dagens skole, forskning som har fokus

på kombinasjonen praksis, fag og forskning, sa Thunberg. Han orienterte statsråden om at UiT satser på masterutdanning for lærere også i Alta, og at masteren for 1.7.-trinn allerede er på plass.

– Neste år starter vi opp et masterløp for trinnene 5.-10., sa Thunberg, og fortalte statsråden at UiT og Alta kommune nettopp har inngått et samarbeid om universitetsskoler også i Nordlysbyen. De to første skolene kom på plass tidligere i år.

Tettere bånd

Oppgavene fra de 58 lærermasterene ved UiT Norges arktiske universitet ble bestilt av kunnskapsministeren fordi han mente de er svært relevante for norsk skole. Foto: Stig Brøndbo

– Erfaringene vi har fra masterutdanningen i Tromsø er at universitetsskoler er en helt vesentlig faktor i masterutdanningen. Vi er nødt til å knytte tettere bånd mellom lærerutdannerne og skolene, og vi ser at vi har lyktes med det i Tromsø. Derfor er vi svært fornøyd med å ha universitetsskoler på plass i Alta, sier Thunberg. Han er også fornøyd med at årets masterkull gikk rett fra studiene og ut i jobb.

– Samtlige er i jobb i dag, og signalene vi har fått fra rektorer er at de ikke fikk tak i så mange masterlærere som de ønsket, sier Thunberg.

Bedre skole

Kunnskapsministeren besøkte UiT i Alta for å treffe studenter og ansatte og benyttet anledningen til å snakke om omstilling og morgensdagens utfordringer, også i skolen. På spørsmål fra instituttleder Thunberg om hvilke ambisjoner han har for lærerutdanningen i region Finnmark og spesielt i universitetsbyen Alta, uttrykte statsråden stor entusiasme for det arbeidet UiT har gjort i nord.

– Universitetsskoler er et kjempeviktig bidrag for å skape en bedre skole, og den utviklingen vi ser i Finnmark etter fusjonen mellom Høgskolen i Finnmark og UiT Norges arktiske universitet, er en utvikling vi vil ha i resten av landet, sa Røe Isaken.

Stort bidrag

– Utviklingen vi ser i Finnmark etter fusjonen mellom Høgskolen i Finnmark og UiT Norges arktiske universitet, er en utvikling vi vil ha i resten av landet, mener Torbjørn Røe Isaken. Foto: Stig Brøndbo

Ministeren mener at erfaringene fra masteren i Tromsø vil være et stort bidrag til det som skal prege skolen i mange tiår framover. Fra 2017 skal alle lærerutdanninger i Norge bli masterutdanninger, og kunnskapsministeren ønsker at UiT-modellen skal danne grunnlaget for hvordan morgendagens lærerutdanning blir formet.

–  Den praksisnære utdanningen med forskningsfokus gir oss faglig sterke lærere som reflekterer over egen praksis og som blir gode lagspillere, mener Torbjørn Røe Isaksen.

Brøndbo, Stig
Publisert: 11.09.15 00:00 Oppdatert: 14.09.15 09:46