Slik blir fusjonsmidlene fordelt

Mest penger går til faglige utviklingstiltak innen helse/omsorgsfag og ingeniørfag.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 11.09.15 00:00 Oppdatert: 11.09.15 11:45

Det var lite penger i potten da rektorrådet fordelte SAKS-midlene. illustrasjonsfoto: Colourbox

En av sakene som ble behandlet av rektorrådet i et møte i Narvik 1. september, var hvordan de såkalte SAKS-midlene skulle fordeles.

SAKS-midler (samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon og sammenslåing) er Regjeringens pengepott som skal hjelpe institusjonene med kostnadene forbundet med å fusjonere, altså fusjonsmidler.

– Det var elleve millioner kroner i potten, men det ble søkt om 36 millioner kroner fra de ulike miljøene. Det sier seg selv at det var mange vi måtte skuffe. Det er dyrt å fusjonere, og det koster mye mer enn de midlene myndighetene har gitt oss, forteller rektor ved UiT, Anne Husebekk.

– Blant annet var det mange spennende samarbeidsprosjekter mellom universitetet og de to høgskolene som søkte om midler. Det var det dessverre ikke rom for nå, men jeg håper jo at vi kanskje får finansiert det neste år. For disse prosjektene viser at vi allerede samarbeider godt på tvers av institusjonene, og det er veldig gledelig å se, fortsetter Husebekk.

Mest berørt

Mest penger ble satt av til faglige utviklingstiltak innen helse/omsorgsfag (1 million kroner) og ingeniørfag (1,7 millioner kroner).

– Det er disse områdene som blir mest berørt av fusjonen, sier Anne Husebekk.

Det ble også satt av en million kroner til nye skilt, i hovedsak av lokalitetene i Narvik og Harstad. Nær en million kroner skal også brukes på konvertering av lønn/personaldata. Fra og med 1. januar 2016 skal alle ansatte ved de tre institusjonene lønnes av en og samme arbeidsgiver.

SAKS-midlene fordeles som følger:

Drift fusjon

Frikjøp tillitsvalgte

Ekstraordinære driftsmidler fagforeninger

Drift arbeidsgrupper

Infrastruktur

Konvertering databaser ØA

Konsulenthjelp Uninett/Agresso

Konvertering lønns/personaldata

Innkjøp og etablering av ephorte outlook

Fusjon FS

Oppgradering utstyr digital skoleeksamen

Skilting

Faglige utviklingstiltak

Omstillingsseminar

Sikkerhet og beredskap

Økonomi

Ingeniør

Helse/ omsorg

Sosialfag

Organisasjon

Studentparlamentene

Uforutsette utgifter                                                1 200 000

Eget fakultet til Harstad?

Spørsmålet om hvorvidt Campus Harstad skal ha eget fakultet ble tatt opp, uten at det ble gjort noen endelig vedtak. Det er igangsatt et arbeid med utspring i vernepleierutdanninga ved Høgskolen i Harstad med tanke på eventuelt fakultet i Harstad.

Rektorrådet understreker likevel at et eventuelt fakultet må ha en faglig berettigelse, og at en også må vurdere andre alternativer for den faglige organiseringen.

– Nå er vi i en prosess for å finne ut hvordan organisasjonen skal være i framtida. Ett alternativ er å ha et fakultet i Harstad, men det må i så fall være faglig begrunnet. Det kan også tenkes andre løsninger som kan være vel så gode. Men arbeidet med å finne ut av dette pågår nå i arbeidsgruppene, og de leverer sine rapporter 9. Oktober. Dette skal så sammenfattes, sendes på en kort høring, tas opp i rektorrådet, og deretter sendes forslag til vedtak på styreseminaret 27. Oktober. Først da blir den endelige organisasjonsstrukturen vedtatt, sier Husebekk.

Viser vilje til gode løsninger

Rektor Anne Husebekk legger ikke skjul på at fusjonsarbeidet er vanskelig.

UiT-rektoren legger ikke skjul på at fusjonsprosessen langt fra er en enkel oppgave:

– Det er klart at fusjon er vanskelig, men etter at den kongelige resolusjonen ble klar i juni, så har alle tre institusjoner vist vilje til å finne gode løsninger. Situasjonen er annerledes enn da UiT fusjonerte med tidligere Høgskolen i Tromsø og Høgskolen i Finnmark. Den gang ble man enige om en felles plattform først, og så fusjonerte man. Denne gangen skjer det motsatt: Vi blir enige om fusjon, og nå må vi bli enige om hvordan.

Hun er likevel ikke i tvil om at fusjonen kommer i havn.

– Det gjør vi. Vi må bare gjøre det på en slik måte at de fleste føler at dette var riktig å gjøre, sier Anne Husebekk.

Les mer: Fusjonsarbeidet er i rute

Utvider universitetsstyret

En annen viktig sak som ble behandlet på Rektorrådsmøtet, var fordeling av nye representanter i styret til det fusjonerte universitetet.

I Kongelig resolusjon er forutsatt at universitetsstyret utvides med representanter fra Harstad og Narvik i perioden fram til 31. juli 2017. Rektorrådet anbefaler at universitetsstyret utvides med representanter for følgende grupper:

• En fast vitenskapelig tilsatt
  • En teknisk/administrativt ansatt
  • En studentrepresentant
  • En ekstern representant

Godt arbeid i gruppene

I tillegg ble rapportene fra alle arbeidsgruppene gjennomgått på tirsdagens møte. Oppfatningen til rådet var at det gjøres mye godt arbeid i gruppene.

Se også:  – Vi har god kontroll på sikker drift

Rektorrådet ser imidlertid at det er korte frister for høring og utsending av sakspapirer i forbindelse med at fag- og arbeidsgruppene skal levere sine rapporter 9. oktober. Ved behov er det derfor ønskelig at Rektorrådet innkalles til SKYPE-møte for å gjøre eventuelle avklaringer.

Når de har levert sine rapporter, skal det også vurderes hvordan dette arbeidet videreføres.

Hold deg oppdatert på fusjonen her.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 11.09.15 00:00 Oppdatert: 11.09.15 11:45