Lærere skal lære å programmere

10.09.15 Hauglann, Maria Wulff
Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er over to år gammel, og kan ha innhold som er utdatert.

Flere politikere, som kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, har tatt til orde for å få inn programmering i den Norske skolen, slik flere land har. I tråd med dette arrangeres Lærerkonferanse i Programmering mandag 14. september på Universitetet i Tromsø.

I det siste har politikere og organisasjoner stått fram i media og talt for å få inn programmering som en del av skolehverdagen til barn og unge. Blant annet har kunnskapsministeren satt i gang et prosjekt for å få inn programmering som valgfag på ungdomstrinnet, mens flere forskere mener at programmering i grunnskolen skal redde Norge når oljen tar slutt.

Mandag 14. september arrangeres den første Lærerkonferansen i Programmering i Tromsø, med spennende foredragsholdere og kule workshops i programmering.

Konferansen har tidligere blitt arrangert både i Oslo og Trondheim i regi av den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding (LKK) som er en ivrig pådriver for å lære barn og unge å programmere.

.

PROGRAM

08:30  Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt

09:00 – 11:00  FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
        09:00  Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
        09:20  Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
        09:40  Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
        10:00  Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
        10:20  Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
        10:40  Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø

11:00 – 11:45  LUNSJ

12:00 – 16:00  WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget

Kl 12:00  Workshops del 1

    - Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
    - Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)

Kl 13:30  Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret

Kl 14:00  Workshops del 2 på Vitensenteret

    - Nybegynnere: Lego Mindstorms (Ole Morten Mortensen fra First Scandinavia)
    - Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)

Kl 15:30 Oppsummering og avslutning

Målet med konferansen er å skape en arena hvor de som har prøvd eller har lyst til å prøve koding i undervisningen skal få møtes, snakke sammen, lære av andre og reise hjem igjen fulle av ideer og nye bekjentskaper.

Konferansen er et samarbeid mellom Institutt for Informatikk ved Universitetet i Tromsø, Lær Kidsa Koding, Nordnorsk Vitensenter, Framverk - Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner i Tromsø, og Skolelaboratoriet i Realfag og Teknologi ved UiT.

PROGRAM

  • 08:30  Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt
  • 09:00 – 11:00  FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
    • 09:00  Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
    • 09:20  Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
    • 09:40  Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
    • 10:00  Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
    • 10:20  Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
    • 10:40  Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø
  • 11:00 – 11:45  LUNSJ
  • 12:00 – 16:00  WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget

Kl 12:00  Workshops del 1

    - Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
    - Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)

Kl 13:30  Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret

Kl 14:00  Workshops del 2 på Vitensenteret

    - Nybegynnere: Lego Mindstorms (XXX fra First Scandinavia)
    - Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)

  • Kl 15:30 Oppsummering og avslutning
- See more at: https://uit.no/skolelab/laerer/aktivitet?p_document_id=420329#sthash.ZYMJcZnP.dpuf

PROGRAM

  • 08:30  Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt
  • 09:00 – 11:00  FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
    • 09:00  Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
    • 09:20  Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
    • 09:40  Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
    • 10:00  Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
    • 10:20  Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
    • 10:40  Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø
  • 11:00 – 11:45  LUNSJ
  • 12:00 – 16:00  WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget

Kl 12:00  Workshops del 1

    - Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
    - Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)

Kl 13:30  Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret

Kl 14:00  Workshops del 2 på Vitensenteret

    - Nybegynnere: Lego Mindstorms (XXX fra First Scandinavia)
    - Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)

  • Kl 15:30 Oppsummering og avslutning
- See more at: https://uit.no/skolelab/laerer/aktivitet?p_document_id=420329#sthash.ZYMJcZnP.dpuf
På Twitter   #norgesarktiske