Lærere skal lære å programmere

Flere politikere, som kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, har tatt til orde for å få inn programmering i den Norske skolen, slik flere land har. I tråd med dette arrangeres Lærerkonferanse i Programmering mandag 14. september på Universitetet i Tromsø.

Hauglann, Maria Wulff
Publisert: 10.09.15 00:00 Oppdatert: 04.06.21 13:48

I det siste har politikere og organisasjoner stått fram i media og talt for å få inn programmering som en del av skolehverdagen til barn og unge. Blant annet har kunnskapsministeren satt i gang et prosjekt for å få inn programmering som valgfag på ungdomstrinnet, mens flere forskere mener at programmering i grunnskolen skal redde Norge når oljen tar slutt.

Mandag 14. september arrangeres den første Lærerkonferansen i Programmering i Tromsø, med spennende foredragsholdere og kule workshops i programmering.

Konferansen har tidligere blitt arrangert både i Oslo og Trondheim i regi av den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding (LKK) som er en ivrig pådriver for å lære barn og unge å programmere.

.

PROGRAM

08:30  Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt

09:00 – 11:00  FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
        09:00  Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
        09:20  Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
        09:40  Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
        10:00  Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
        10:20  Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
        10:40  Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø

11:00 – 11:45  LUNSJ

12:00 – 16:00  WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget

Kl 12:00  Workshops del 1

    - Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
    - Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)

Kl 13:30  Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret

Kl 14:00  Workshops del 2 på Vitensenteret

    - Nybegynnere: Lego Mindstorms (Ole Morten Mortensen fra First Scandinavia)
    - Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)

Kl 15:30 Oppsummering og avslutning

Målet med konferansen er å skape en arena hvor de som har prøvd eller har lyst til å prøve koding i undervisningen skal få møtes, snakke sammen, lære av andre og reise hjem igjen fulle av ideer og nye bekjentskaper.

Konferansen er et samarbeid mellom Institutt for Informatikk ved Universitetet i Tromsø, Lær Kidsa Koding, Nordnorsk Vitensenter, Framverk - Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner i Tromsø, og Skolelaboratoriet i Realfag og Teknologi ved UiT.

PROGRAM

  • 08:30  Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt
  • 09:00 – 11:00  FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
    • 09:00  Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
    • 09:20  Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
    • 09:40  Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
    • 10:00  Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
    • 10:20  Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
    • 10:40  Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø
  • 11:00 – 11:45  LUNSJ
  • 12:00 – 16:00  WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget

Kl 12:00  Workshops del 1

    - Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
    - Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)

Kl 13:30  Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret

Kl 14:00  Workshops del 2 på Vitensenteret

    - Nybegynnere: Lego Mindstorms (XXX fra First Scandinavia)
    - Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)

  • Kl 15:30 Oppsummering og avslutning
- See more at: https://uit.no/skolelab/laerer/aktivitet?p_document_id=420329#sthash.ZYMJcZnP.dpuf

PROGRAM

  • 08:30  Oppmøte og registrering på Tabletten Farmasibygget, kaffe/te og frukt
  • 09:00 – 11:00  FOREDRAG på Tabletten Farmasibygget
    • 09:00  Tjerand Silde, Lær Kidsa Koding Oslo
    • 09:20  Kim Daniel Arthur, Fra Playfish til Superplus
    • 09:40  Henriette Myrlund, Framverk – Bedriftsnettverket for spill og interaktive produksjoner
    • 10:00  Stian Hansen, Superplus og Bjørn Fjukstad, Intro til koding og forskjellige teknologier
    • 10:20  Susanne Iversen, Koding som digital grublis - En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering.
    • 10:40  Bjørn Fjukstad, Lær Kidsa Koding Tromsø
  • 11:00 – 11:45  LUNSJ
  • 12:00 – 16:00  WORKSHOPS på Skolelaben A140 Realfagbygget

Kl 12:00  Workshops del 1

    - Nybegynnere: Scratch (Stian Hansen fra Superplus)
    - Viderekommende: Processing (Bjørn Fjukstad fra Informatikk)

Kl 13:30  Pause og mingling med kaffe/te og vafler på Vitensenteret

Kl 14:00  Workshops del 2 på Vitensenteret

    - Nybegynnere: Lego Mindstorms (XXX fra First Scandinavia)
    - Viderekommende: Arduino (Hedinn Gunhildrud fra Vitensenteret)

  • Kl 15:30 Oppsummering og avslutning
- See more at: https://uit.no/skolelab/laerer/aktivitet?p_document_id=420329#sthash.ZYMJcZnP.dpuf
Hauglann, Maria Wulff
Publisert: 10.09.15 00:00 Oppdatert: 04.06.21 13:48
Vi anbefaler