Gir bort prispenger til masterstipender

Hege Brækhus, professor i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultetet, mottok i vår UiTs likestillingspris på 50 000 kr. Hun sørget for å få tredoblet beløpet, og 150 000 kr blir nå til stipender til masterstudenter som skriver om likestilling.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 01.09.15 00:00 Oppdatert: 01.09.15 10:41

Hege Brækhus ønsket å gjøre noe for faget innen temaet for prisen, og la derfor til 25 000 kr av egne midler og spurte om fakultetet kunne doble beløpet. Slik ble de 50 000 til 150 000. Pengene skal gå til tre halvtårsstipender til studenter i rettsvitenskap som vil skrive liten master om temaer som berører likestilling mellom kvinner og menn i vid forstand.

Hege Brækhus da hun mottok likestillingsprisen i mars 2015.

Utrolig utvikling

Hvorfor er det viktig for deg å fremme temaet om likestilling blant studentene?

– I løpet av mitt liv har det skjedd en utrolig utvikling innen likestilling. Og mye av det vi har jobbet for, har fått resultater: kvinner har fått en mye bedre posisjon, sier professoren, med et blikk som røper et sterkt engasjement.

– Men, vi er ikke framme ennå, slår Brækhus fast. Hun mener det mest åpenbare nå er mangelen på likelønn og vold i nære relasjoner.

Hun forklarer at kjønnsroller er noe som folk tar for gitt; det er et «blindfelt» som må analyseres for å gjennomskues. Man må på en måte arbeide mot «det selvsagte» i folks oppfatning.

– Derfor er forskning på likestilling så viktig, mener Brækhus.

Hun summerer energisk opp noe av det man har oppnådd innenfor jusen siden hun startet å studere, og nevner blant annet fødselspermisjon og diskrimineringsloven som viktige.

Menn har mer makt i familien

Men på flere områder i livet er vi fortsatt ikke likestilt ifølge Brækhus. Det gjelder blant annet i ekteskapet og i familien.

Ekteskapet er ifølge Brækhus ennå en patriarkalsk institusjon.

– Historisk sett er det jo en form for slaveri. Men til og med i dagens Norge er det slik at mannen som regel tjener mer enn kona, og han får dermed mer makt i familien. Også omsorgsarbeid er utrolig skjevt fordelt, og er forbundet med svært lite rettigheter, sier Brækhus.

– Men alt er ikke svart, det går som sagt riktig vei, smiler Hege Brækhus.

Og jusstudenter kan nå altså søke om stipend for å gå dypere inn i temaet; finne «blindfeltene» vi ikke ser, og forhåpentligvis bidra til et enda mer likestilt samfunn i framtida.

Begrunnelsen for tildelingen av UiTs likestillingspris:

Hege Brækhus har hatt et likestillingsperspektiv i sin forskning siden hun skrev en artikkel om uførepensjon for husmødre i 1988. Hun avla doktorgraden i jus over samme tema i 1995.

I begrunnelsen for prisen står det at hennes mange artikler om likestilling og et utall konferansebidrag «vitner om et stort engasjement for emnet. Hun har etablert og hatt fagansvar for spesialfaget Diskrimineringsrett.

Brækhus har hatt en rekke likestillingsrelaterte verv, og har blant annet vært medlem av Klagenemnda for likestilling, arbeidsgruppen for utredning av kvinne- og kjønnsforskning i NFR, regjeringens likelønnskommisjon og regjeringens diskrimineringslovutvalg samt sittet i styret for Kvinnforsk.

I vervet som dekan på Det juridiske fakultet har hun gjennom flere perioder bidratt til å øke andelen kvinner tilsatt på fakultetet. Hege Brækhus har vist et stort engasjement for likestilling gjennom hele sin karriere og har stor gjennomslagskraft både nasjonalt og internasjonalt.»

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder