Trippel bokutgivelse fra Jur Fak!

Det juridiske fakultetet har "sluppet" tre bøker på gang! Temaene spenner fra tvangsplassering av barn med utfordrende adferd til salg av rusmidler og  "usunn" mat innen EU. Samt ei lærebok som solgte så bra at den måtte utgis i en 2. utgave.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 31.08.15 00:00 Oppdatert: 31.08.15 13:34

Forfatterne Martin Hennig, Randi Sigurdsen, Lena R.L. Bendiksen og Trude Haugli med bøkene sine.
Forfatterne Martin Hennig, Randi Sigurdsen, Lena R.L. Bendiksen og Trude Haugli med de nyutgitte bøkene sine.

Har du lest i media om barn med utfordrende adferd, som havner i en runddans mellom forskjellige offentlige instanser?

Hvor sterkt står egentlig rettssikkerheten til disse barna?

Randi Sigurdsen, doktor i rettsvitenskap ved UiT, har gitt ut bok om lovverket som omhandler disse barna, med tittelen Tvangsplassering av barn med utfordrende adferd. Boka bygger på Sigurdsens doktorgradsavhandling.

Hvorfor måtte Norge tillate varer som rusbrus og berikete næringsmidler i matbutikkene selv om man egentlig ønsket et forbud?

Hvorfor kan barna våre bli eksponert for reklame for godteri?

Martin Hennig, post doktor i rettsvitenskap, har skrevet bok om hvordan EU- og EØS-rettens krav om fritt varebytte påvirker statenes mulighet til å begrense skadevirkningene som helseskadelige rus- og næringsmidler påfører befolkningen.

Tittelen er «Frihandel med helseskadelige rus- og næringsmidler. EU- og EØS-rettens rammer for nasjonalt vern av folkehelsen» og boka bygger på Hennigs doktorgradsavhandling.

Førsteutgaven av boka til professorene i rettsvitenskap ved UiT, Trude Haugli og Lena R.L. Bendiksen, Sentrale emner i Barneretten, ble utgitt i februar 2014. Like før jul samme år var den utsolgt. Nå gir de ut 2. utgaven av boka.

Der har de også har tatt med oppdateringer av de senere lovendringer. Boka er på pensum på masterstudiet i rettsvitenskap ved UiT.

Les også Boka ble utsolgt på under ett år.

– Dette er gode nyheter og svært gledelig for fakultetet, sier prodekan for undervisning ved Det juridiske fakultetet, Gunnar K. Eriksen.

Han mener at utgivelsene viser både bredde og variasjon i forskninga på fakultetet, og at det er flott at man ser publisering både av doktorgradsavhandlinger og lærebøker.

– Det er særs gledelig at det utgis doktorgrader i bokform fordi nåløyet for slike publikasjoner blir trangere og trangere, mener Eriksen.

Han legger til at det er et uttalt og viktig mål for fakultetet å produsere egne læremidler, noe læreboka til Haugli og Bendiksen er et bidrag til.

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder