– Lærermasteren er både vellykket og spennende

Trond Giske mener at det er fagfolk, ikke politikere, som bør bestemme om alle lærerutdanningene i Norge skal bli en 5-årig integrert master. Selv omtaler han UiT-varianten som kjempespennende.
Brøndbo, Stig
Publisert: 27.08.15 22:00 Oppdatert: 28.08.15 10:09

Trond Giske mener framtidens lærerutdanning må bli enda mer praktisk og ha et enda større fokus på profesjonsfagene – og skryter av den 5-årige integrerte lærermasteren som er utviklet ved UiT. Foto: Stig Brøndbo

Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson og leder i Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomite, Trond Giske, har skrevet bok om norsk skolepolitikk og om det å være lærer i Norge i dag. I ett år har han fulgt skolehverdagen ved sin egen barneskole i Trondheim, besøkt en rekke andre skoler og snakket med lærere om hvordan hverdagen deres er.  Torsdag besøkte han UiT Norges arktiske universitet, hvor han holdt et foredrag for studenter og lærere ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Øker forskjellene

– Dagens skole øker forskjellene i Norge. Hver fjerde førsteklassing som startet på skolen i forrige uke, mer enn 15000 barn, kommer ikke til å fullføre videregående skole om vi ikke gjør noe. Så hvorfor skaper ikke dette et opprør i Norge? Fordi det er barna til de mest ressurssvake i samfunnet som i størst grad havner utenfor, sa Giske. Løsningen til den tidligere utdanningsministeren er tidlig innsats til de som trenger det, større lærertetthet og at læreren får en arbeidshverdag der han får lov til å konsentrere seg om å være lærer.

Teori og praksis

Giske fortalte de rundt 100 frammøtte at lærerutdanningen er helt avgjørende for morgendagens skole, og han roste den 5-årige integrerte lærermasteren som er utviklet ved UiT.

– Den integrerte masteren i Tromsø er kjempespennende. Jeg mener at lærerutdanningen må ha mer fokus på profesjonen, finne en bedre balanse mellom teori og praksis. Utdanningen trenger å være praktisk, og arbeidet med den integrerte masteren i Tromsø har vært veldig viktig også her, sier Giske.

Medisinutdanning

I foredraget sammenlignet Giske lærerutdanningen med medisinutdanningen, hvor studentene har mye klinikkundervisning sammen med erfarne leger. Han vil ha mer av det samme inn i lærerutdanningen, men vil ikke konkludere nå på innholdet i framtidens lærermaster – om den skal være en 5-årig integrert master eller om den skal ta en annen form.

– Det må fagfolkene få finne ut av, sier Giske. Han har notert seg at samtlige 70 fra det første kullet med lærermastere fikk jobb etter endt utdanning ved UiT.

– Tromsø-modellen har vist seg å være vellykket, og jeg mener at den absolutt kan være en vei å gå. Men jeg trenger å lære enda litt mer om den, og kommer gjerne tilbake til UiT i den anledning. Jeg lover å være åpen, lyttende og lærende, sier Trond Giske – som takket ja på flekken da prorektor Wenche Jakobsen inviterte han tilbake til UiT senere i høst for å la han bli bedre kjent med innholdet i lærermasteren utviklet ved UiT.

Brøndbo, Stig
Publisert: 27.08.15 22:00 Oppdatert: 28.08.15 10:09