Nye campus Kirkenes er åpnet

Virksomheten til UiT Norges arktiske universitet i Kirkenes er samlokalisert. I dag ble den nye campusen åpnet ved rektor Anne Husebekk.
Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Inger Elin Utsi
Publisert: 27.08.15 15:15 Oppdatert: 28.08.15 09:15

Wenche Kjæmpenes (t.v.), Anne Husebekk, Urban Wråkberg, Peter Haugseth og Unni Sildnes deltok alle på åpningen. Alle foto: Elisabeth Andersen

Alle foto: Elisabeth Andersen

Campus Kirkenes UiT Norges arktiske universitet ble offisielt åpnet i dag. Rektor Anne Husebekk sto for åpningen, der inviterte gjester og ikke minst ansatte var tilstede.

Rektor Anne Husebekk stod for den offisielle åpningen.

– Det har vært en stor åpning av campus Kirkenes med representanter fra UiT, kommunen, næringslivet og Barentssekretariatet, sier Husebekk.

UiTs virksomhet er nå samlet i Sparebankbygget, som i Kirkenes er kjent som Barentsbygget på grunn av virksomhetene som er samlet der. Fra tidligere har Barentsinstituttet, som ligger under HSL-fakultetet, vært lokalisert i tredje etasje. Nå er UiTs øvrige virksomhet i Kirkenes samlokalisert i etasjen over.

Fram til åpningen har det vært hektisk byggeaktivitet for å legge til rette for UiTs satsing i Øst-Finnmark.

– Samling av aktiviteten i Kirkenes vil styrke universitetets aktivitet i Finnmark, sier Husebekk.

Egen samfunnskontakt
Også Helsefakultetet og Finnmarksfakultetet er representert på campus Kirkenes. I tillegg er Unni Sildnes ansatt som samfunnskontakt. Hennes hovedoppgave blir å styrke universitetets tilstedeværelse i regionen. Samfunnskontakten skal være et bindeledd i Øst-Finnmark mellom arbeids- og samfunnsliv og universitetets fagmiljø.

Sildnes forteller at det nye campus Kirkenes blir en viktig base for UiTs satsing i Øst-Finnmark, og at det allerede nå er stor aktivitet tilknyttet Kirkenes.

Per dags dato har UiT flere pågående studier i Øst-Finnmark. Deriblant:

-          Lærerstudier
-          Bachelor i barnevern
-          Bachelor i Northern Studies, ledes fra
           Kirkenes
-          Etter- og videreutdanning lærerutdanningen, den såkalte Finnmarksmodellen
-          Sykepleierstudenter som er i praksis følges opp av ansatte på campus
-          Master i public administration, som tilbys i Vadsø

Det foreligger planer om økt aktivitet, ikke bare studietilbud, men også forskningskommunikasjon slik som Forskningsdagene og Lørdagsuniversitet.

– Vi har i tillegg mange studenter som er i fleksible studieløp, sier Sildnes.

Wråkberg er blitt professor
Under åpningen av campus Kirkenes markerte også Finnmarksfakultetet at Urban Wråkberg som jobber i Kirkenes, har fått opprykk til professor. Han underviser i bachelor i Northern Studies (BNS), kjent som nordområdestudiene. Han er den første professoren med utgangspunkt fra campus Kirkenes.

– Det er spesielt hyggelig at miljøet i Kirkenes i dag har fått sin første professor, sier Anne Husebekk.

Varaordfører Tove Alstadsæther var også til stede.

Dekan Wenche Kjempenæs er svært fornøyd med Wråkbergs opprykk og trekker fram hans engasjement.

– Urban Wråkberg er med sitt professorat historisk, han er den første som oppnår professorkompetanse gjennom sitt virke ved campus Kirkenes. Han bidrar med sitt store forskningsnettverk, både på Nordkalotten og i Russland, til å styrke samhandling og kunnskapsutvikling i nordområdene. Sammen med universitetslektor Peter Haugseth har Finnmarksfakultetet og Institutt for reiseliv og nordområdestudier to fagpersoner som er engasjert i nordområdestudier og opptatt av campus Kirkenes sin rolle og ikke minst engasjert i å bygge og vedlikeholde sine russiske nettverk, sier Kjempenæs.

Sterkere tilstedeværelse
Peter Haugseth er studieleder for BNS og forteller at 80 studenter har gjort graden sin ferdig siden oppstarten i 2010. Bare våren 2015 var det 24 studenter.

– Dette er et online-studium som tilbys i nært samarbeid med våre partneruniversiteter i Murmansk og Ukhta, men studietilbudet er åpent for alle, sier Haugseth.

Campus Kirkenes skal videreutvikles og ønsket er å få sterkere tilstedeværelse nettopp i Øst-Finnmark.

– Til høsten vil UiT ha åpent hus med faglige innlegg i de nye lokalene, der alle er invitert, sier Sildnes.

Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder