De beste hodene?

Industrien trenger studentene og studentene trenger industrien. Norges fiskerihøgskole samarbeider tett med havbruksnæringen, noe som gir eksepsjonelle resultater for begge parter.
Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Ellen Kathrine Bludd
Publisert: 26.08.15 00:00 Oppdatert: 26.08.15 14:58

Studenter fra Norges fiskerihøgskole sammen med adm.dir. fra bedriften Hordafor, Siv Østervold, på havbruksmessen Aqua nor i Trondheim. Fra venstre: Terje Antero Olsen, Mattias Bendiksen Lind, Iselin Evje, Mathias Overrein og Siv Østervold. Foto: Ellen K. Bludd

Forrige uke dro en delegasjon med ledere, forskere og studenter fra Norges fiskerihøgskole til den store havbruksmessen Aqua Nor i Trondheim, for å presentere ny forskning jobbet frem i samarbeid med industripartnere. De ville vise hvilke unike muligheter som fins for samarbeid mellom Fiskerihøgskolen og havbruksnæringen. Også næringen var representert ved Siv Østervold fra suksessbedriften Hordafor. På messen var det 550 utstillere og over 20.000 besøkende fra 76 forskjellige land som hadde kommet for å bli oppdatert på det siste innen havbruksnæringen.

På Fiskerihøgskolens eget seminar «De beste hodene?», åpnet professor Edel Elvevoll, dekan ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, med å si: – Dette er ikke bare studenter havbruksnæringen trenger, dette er studenter verden trenger. Med dagens prognoser om befolkningsvekst, må vi produsere 70% mer mat innen år 2100. Norges fiskerihøgskole produserer relevante studenter for å få dette til, sa Elvevoll. En av tingene som Fiskerihøgskolen faktisk har bidratt til de siste årene, er at det nå brukes mye mindre antibiotika i havbruksnæringen sammenlignet med andre kjøttprodusenter.

Fire tidligere og nåværende akvamedisin- og fiskeri-og havbruksstudenter fortalte om deres mastergradsprosjekter, som ble gjennomført i nært samarbeid med industripartnere. Iselin Evje fortalte om fettsammensetning i fiskefôr, som kan påvirke omega3 innhold i ferdigprodusert laks. Mathias Overrein fortalte om hvordan smoltstatus og vaksinering kan påvirke fiskens resistens mot sykdommer. Mattias Bendiksen Lind fortalte om sitt prosjekt om luseskjørt, som har en lusereduserende effekt i laksemerer. Og Terje Antero Olsen fortalte om forskning på triploid laks, som kan bidra til at rømt laks ikke forurenser villaksens gensammensetning.

Les også: Steril laks - umoden på fleire område

Adm.dir. i Hordafor, Siv Østervold. Foto: E.K.Bludd

Tre av studentene som presenterte sine prosjekter ble ferdig med mastergrad i vår og er allerede i jobb, mens en student blir ferdig til jul. Så det ser ut til at samarbeidet med havbruksnæringen har vært fruktbart. Administrerende direktør Siv Østervold fra bedriften Hordafor, fortalte om hvordan samarbeidet med Norges fiskerihøgskole har bidratt til at de har laget «gull av gråstein». Hordafor bruker nå avfall fra fiskeindustri til å lage marine oljer som blant annet brukes i dyrefôr, takket være blant annet forskning fra Fiskerihøgskolen. – Dette er bærekraftig og grønt. Vi verdsetter å være tett på forskningen, slik at vi hele tiden kan bli bedre rustet til å ta gode beslutninger, fortalte en entusiastisk direktør.

Professor Ragnar Olsen, ved Fiskerihøgskolen fortalte om de mange måtene næringen kan velge å samarbeide med forskningsinstitusjonen. Olsen nevnte blant annet utplassering i bedrift, masteroppgave, internship og nærings-PhD. Et nytt emne "Fiskeri- og havbruksnæringen i praksis" bidrar videre til å øke dette næringsrike samarbeidet.

Les også: – Vi er sjømatnæringas fremtidige superhelter

Bludd, Ellen Kathrine