Nå blir det p-betaling

Fra og med 1. september må alle som skal parkere på campus Tromsø i Breivika betale. Ansatte og studenter betaler fordelspris.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 21.08.15 00:00 Oppdatert: 21.08.15 09:37

Universitetsstyret vedtok i september i fjor å innføre avgiftsparkering også for studenter og ansatte på campus Breivika. UiT har som mål å ha en så miljøvennlig drift som mulig, og avgiftsparkering er én måte å begrense bilbruken. Allerede i 2010 vedtok universitetsstyret en miljøplan, der målet var at ansatte og studenter skulle gå over til mer miljøvennlig transport.

Les også: Lover flere sykkelstativ på campus

Nå innføres parkeringsavgift for alle, fra 1. september. For besøkende vil det fortsatt koste 25 kroner i timen for å parkere, mens prisen er 5 kroner i timen for ansatte og studenter. Gjester vil kunne betale med app'en til Tromsø parkering eller på parkeringsautomat, mens ansatte og studenter må bruke app'en eller registrere betalingen på internett.

Erland Loso forteller at parkeringsplassene på kortsiden i sørenden av denne parkeringsplassen vil bli besøksplasser fra 1. september. Begge foto: Karine Nigar Aarskog

Erland Loso forteller at parkeringsplassene på denne kortsiden på parkeringsplassen ovenfor administrasjonsbygget vil bli besøksplasser fra 1. september.

Begge foto: Karine Nigar Aarskog

Tekniske løsninger
Opprinnelig skulle parkeringsavgiften innføres rundt 1. august, men ordningen har blitt noe forsinket.

– Det var en del tekniske løsninger som måtte testes ut. Vi syntes det var hensiktsmessig å få testet dem når hovedmengden av ansatte og studenter var tilbake etter ferien. Løsningene vil være greie å forholde seg til for de aller fleste, men vi forventer likevel noen spørsmål de første ukene, sier bygg- og eiendomsdirektør ved UiT, Erland Loso.

Les også: Snart må alle betale for parkering

Må registrere seg
Han forteller at det vil stå folk på parkeringsplassene den første dagen som avgiften innføres og veilede de som trenger hjelp. Ved behov blir det muligens flere dager.

Også noen av plassene som vender mot tverrforbindelsen blir besøksplasser.
Også noen av plassene som vender mot tverrforbindelsen blir besøksplasser med eget sonenummer.

Han minner også om at folk selv må sørge for å at de har registrert riktig registreringsnummer på bilen de parkerer i Din parkeringsprofil, og at de har lagt inn kredittkortet i Tromsø parkerings betalings-app. De gamle parkeringskortene skal ikke lenger brukes.

I tillegg gjør han oppmerksom på at det blir flere besøksplasser ved Øvre lysthus og at det også kommer noen parkeringsplasser for gjester ovenfor administrasjonsbygget. Disse er avmerket på kartet på uit.no/parkering og vil ha et eget sonenummer. Det vil også bli skiltet hva som er plasser for ansatte og studenter og hvor besøkende kan parkere.

– Folk må gjøre seg kjent med hvor disse plassene er. På besøksplassene er det ordinær pris, selv om man er ansatt og har et registrert kjøretøy, sier Loso.

Endringene som kommer 1. september gjelder kun for campus Tromsø i Breivika.

Les mer på uit.no/parkering

Aarskog, Karine Nigar