Jur Fak ønsket 201 nye studenter velkommen

Det var fullt hus i Auditorium 3 da Det juridiske fakultetet ønsket årets nye studenter velkommen tirsdag.
Moe, Trude Haugseth
Publisert: 12.08.15 00:00 Oppdatert: 13.08.15 09:01

Fullt hus i Auditorium 3

Dekan Trude Haugli åpnet med å ønske alle velkommen og ga samtidig studentene litt tanker om hva jus egentlig er for noe. Hun utfordret studentene til å reflektere over forskjellen mellom hva som er rettferdig og hva som er rett ifølge loven.

Dekanen oppfordret studentene til være sosiale og ha det gøy, men understreket hvor viktig det er å innarbeide gode studievaner helt fra starten av.

Dekan Trude Haugli ønsket velkommen

Det var mye informasjon å ta inn over seg for de ferske jusstudentene. Representanter fra de mange foreningene som fins for jusstudenter oppfordret studentene til å engasjere seg hos dem.

Velkomstmøtet fikk en stemningsfull ramme, med både åpning og avslutning av Johanne Ballovarres vakre sang og gitarspill.

Til slutt ble studentene delt inn i faddergrupper i regi av Juristforeningen.

Får hele studiet på et sted

Lone Mari Sørnes Olsen fra Brønnøysund er en av årets nye studenter.

– Hvorfor jeg valgte Tromsø? Fordi det er integrert master, du får hele studiet på en gang og slipper å flytte på deg, sier Lone.

– I tillegg er Tromsø en utrolig fin by, og folk er veldig åpne her, legger hun til.

Lone Mari Sørnes Olsen er en av årets nye jusstudenter

Levende læringsmiljø

Det ble registrert totalt 201 oppmøtte nye studenter i rettsvitenskap ved UiT dagen etter velkomstmøtet.

– Vi er veldig glade for at så mange ønsker å studere hos oss. Et stort antall studenter legger grunnlag for et konstruktivt og levende læringsmiljø, rekker en travel studierådgiver for 1. avdeling ved Jur Fak, Øyvind Arntzen å si, før han blir oppsøkt av en gruppe nye studenter med spørsmål.

Fra velkomstmøtet for hele UiT i Labyrinten tidligere. Jusstudentene var til stede med plakater.
Moe, Trude Haugseth
Publisert: 12.08.15 00:00 Oppdatert: 13.08.15 09:01