River ned fordommer mot psykisk syke

Få pasienter blir vel møtt med like mange fordommer som pasienter under psykisk helsevern. Nå har medisinstudenter i Tromsø fått mulighet til å treffe både tidligere brukere og pårørende - med stor suksess.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 03.08.15 00:00 Oppdatert: 30.10.18 10:16

Medisinstudentenes første møte med psykisk helsevern skal være preget av håp
og bevissthet rundt verdier.
Foto: Colourbox.

– Erfaringen i år med 100 andre års medisinstudenter var så vellykket at dette vil vi fortsette med, forteller Tordis Sørensen Høifødt, psykiater og leder ved Fagutviklingsenheten rus og psykiatri ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), og førsteamanuensis ved Institutt for klinisk medisin ved UiT, til erfaringskompetanse.no.

– Da vi prøvde ut dette for første gang i fjor, fungerte dette så bra at vi har lagt masse mer ressurser i arbeidet i år, sier hun.

Hun forteller at det ikke tidligere har vært noen systematisk bruk av brukere og pårørende i praksisopplæringen av studenter.

Preget av håp

– Det var viktig for oss at medisinerstudenters første møte med psykisk helsevern ble preget av håp og bevissthet omkring verdier, sier Astrid Weber, erfaringskonsulent ved Fagutviklingsenheten rus og psykiatri ved UNN.

– Vi hadde en god dialog og godt forarbeid med de 13 som deltok som brukerlærere eller brukermedvirkere. Det viktigste vi ble enige om var å formidle hvor viktig håp er for bedring, gi et innblikk i brukerperspektivet og å utfordre studentene litt på «de og oss»-tenkning, forteller Weber.

Professor i forebyggende medisin, og emneleder for 2. studieår medisin, Maja-Lisa Løchen, forteller at psykiatri har fått høyere prioritet på den nye studieplanen for medisin.

– Vi vet at i allmennpraksis er 20 til 30 prosent av alle konsultasjonene knyttet til problemer innen psykiatri og/eller rus. Vårt mål er å utdanne allmennleger som er godt kvalifisert til å møte og hjelpe disse pasientene. For leger innen alle de øvrige fagområder er det også viktig å ha et godt grunnlag i psykiatri, sier hun.

Fornøyde studenter

Tilbakemeldingene fra studentene levner ingen tvil, dette er noe mange ønsker seg videre, og de forteller at de har hatt stort læringsutbytte av dette.

Løchen er svært fornøyd.

– Det er svært gledelig å høre at studentene får så god undervisning i psykiatri og at de selv evaluerer den som faglig verdifull.

Vokst opp med fordommer

Professor i forebyggende medisin,
Maja-Lisa Løchen er fornøyd med at studentene
får god undervisning i psykiatri.
Foto: Universitetet i Tromsø

Medisinstudenten Christian Tvedt Bugge er en av dem som ikke hadde noen tidligere erfaring med psykisk helsefelt.

– Vi fikk spørre om hvordan det var å leve med psykisk lidelse. Det som gjorde inntrykk på meg var blant annet en pårørende. Hun hadde selv blitt lidende ved at hennes barn hadde slitt med psyken gjennom mange år, forteller han.

Tvedt Bugge kommer fra Tromsø, og i likhet med mange andre tromsøværinger har han vokst opp med fordommer om hva det vil si å være innlagt ved Åsgård sykehus. I dag er Åsgård innlemmet under UNN, som Klinikk for psykisk helse og rus.

– Det var fint å møte mennesker som hadde kommet seg etter en psykisk lidelse, forteller Tvedt Bugge. – De vi snakket med og hørte på hadde kommet videre i livet, og ga uttrykk for at behandling og oppfølging hadde hjulpet.

Møte med innlagte pasienter

For mange er dette feltet fullt av myter og fordommer, og nettopp det å bryte dem ned har vært målet med opplegget. Medisinstudentene fikk også møte innlagte pasienter.

– Det viktigste er i første omgang å få et inntrykk av hvordan vedkommende har det, ikke hva slags lidelse det er snakk om. Det første møtet skal bygge ned terskelen og alminneliggjøre plagene. Fokus på sykehistorie kommer senere i studiet, sier Sørensen Høifødt.

– Det gjør noe med maktforholdet når brukerlærere og erfaringsformidlere er likeverdige dialogpartnere med legestudenter. De forteller – med avstand til sin egen historie – og reflekterer sammen med studentene, forteller hun.

Les også: Suksess med medisinstudenter på legevakta

Les også: Virker utdannelsesmetodene vi bruker?

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder