Fikk samarbeidsavtale med topp-universitet i Kina

Det juridiske fakultet signerte nylig en samarbeidsavtale med prestisjeuniversitetet Peking University Law School. Dermed har jusstudenter ved UiT muligheten til å studere et semester i Kina.
Solhaug, Randi Merete
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 08.07.15 00:00 Oppdatert: 17.06.16 09:23

Avtalen er signert. F.v. professor Song Ying, dekan Zhang Showen, professor Hege Brækhus og professor Morten Bergsmo.

Samarbeidsavtalen gjelder gjensidig utveksling av to master- eller ph.d- studenter i året. Det vil si at alle studenter som har gjennomført 3. avdeling jus kan søke om å få studere et semester i Beijing, og kinesiske studenter kan studere et semester i Tromsø. Avtalen gjelder også utveksling av lærere og ansatte ved de to universitetene, for undervisning og forskning.

Mange gode krefter

Det var professor Hege Brækhus fra Juridisk fakultet ved UiT, som fikk i stand avtalen.

På en reise i Beijing, kom hun i kontakt med en norsk jus-professor, Morten Bergsmo, som for tiden underviser ved Peking University Law School. Bergsmo bidro til forhandlingene med universitetet der.

Også professor Song Ying ved Peking University, som Brækhus har kjent i mange år, var en god hjelper. Professor Song Ying har vært i Tromsø flere ganger og har bl.a. besøkt K.G. Jebsens senter for havrett.

– Det oppsto mange gode krefter som jobbet sammen for å få en avtale på plass, forteller Brækhus om prosessen i Beijing.

Gjør fakultetet enda mer attraktivt

– Hva betyr det for Det juridiske fakultetet ved UiT å få på plass denne avtalen?

– Det er klart at det er flott for oss å få en avtale med et så anerkjent universitet. Peking University regnes jo som et topp-universitet, sier dekan ved Det juridiske fakultet, Trude Haugli.

Hun mener det bidrar til å gjøre Det juridiske fakultetet i Tromsø til et enda mer attraktivt studie- og arbeidssted.

– Jeg regner med at det vil være stor interesse både blant studenter og forskere til å benytte seg av tilbudet, og få det faglige utbyttet man kan oppnå i et så respektert fagmiljø, sier dekanen.

Les også: Rekordtall for jusstudiet ved UiT

Havrett sentralt for Kina

– Særlig innen havrett er dette interessant. Det er et sentralt felt for Kina, og havrett som interessefelt inviterer til samarbeid verden over, uttaler dekanen.

Hun mener beliggenheten vår i Arktis nok har hatt betydning for at fakultetet har fått til avtalen.

Solhaug, Randi Merete
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder