Inviterer foreldre til konferanse for skoleforskere
– Barn som har foreldre som involverer seg i skolegangen presterer bedre, trives bedre i skolen, har mindre fravær og bedre arbeidsvaner, sier professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet, Unn-Doris Bæck. Foto: Stig Brøndbo |
Konferansen samler forskere fra hele verden i Tromsø 26.-28. august, og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet, Unn-Doris Bæck, ønsker også å se lærere og foreldre i salen.
– Vi har invitert alle grunnskolene i Tromsø kommune, alle videregående skoler i hele fylket og inviterer nå også foreldre til å melde seg på, sier Bæck. Grunnen er enkel – det at forskere snakker kun med hverandre om forskningsresultater har mye mindre effekt på endringer i skolen enn at foreldre og skoler får direkte kontakt med forskerne.
Størst effekt
– Elevenes økonomiske og sosiale bakgrunn er den enkeltfaktoren som har størst effekt på resultater, på frafall og på om ungene velger å ta høyere utdanning, sier Bæck. Hun har forsket på ungdom, skolen og frafall og ser at fraværet av engasjerte foreldre ofte går igjen hos de som ikke lykkes i skolen.
– Frafallet på videregående starter allerede i grunnskolen, og mange av de som ikke gjennomfører videregående droppet ut mentalt allerede i grunnskolen. Også derfor er det viktig at foreldrene engasjerer seg i skolen allerede fra første skoledag. Det å hjelpe til med lekser er veldig bra, men selv det å bare vise interesse for skolehverdagen er viktig. Still spørsmålet: Hva har dere gjort på skolen i dag, sier pedagogikkprofessoren.
Sterk sammenheng
Tidligere har det vært hevdet at den norske skolen opprettholder sosiale forskjeller, at barn fra middelklassen med høyt utdannede foreldre gjør det bedre i skolen enn barn med arbeiderklasseforeldre.
– Dette stemmer fortsatt. Men forskning viser også at det er en sterk sammenheng mellom prestasjonene i skolen og foreldreinvolvering, helt uavhengig av foreldrenes utdanningsbakgrunn. Barn som har foreldre som involverer seg i skolegangen presterer bedre, trives bedre i skolen, har mindre fravær og bedre arbeidsvaner, sier Bæck.
Stor avstand
UiT-professoren mener at oppskriften for en bra skolegang består av tre hovedingredienser: Skolen, foreldrene og barna.
– Et godt samarbeid mellom foreldre og skolen betyr utrolig mye, sier Bæck. Hun tror at mange foreldre, spesielt på videregående skole, opplever en stor avstand til skolen.
- Her har skolen et ekstra ansvar for å inkludere foreldrene, for eksempel gjennom å gjøre arbeidsplaner tilgjengelige også for foreldrene, mener Bæck.
Best i klassen
På konferansen skal forskere og flere forskergrupper presentere helt ny forskning omkring skole-hjem-samarbeid.
– Selv om alle mener det er viktig, er det forskjellige tilnærmingsmetoder til dette rundt om i verden. Bare i Norge, Sverige og Danmark er det forskjeller på hvor mye foreldrene slipper til i skolen. Best i klassen er Danmark, sier Bæck. Foredragene vil være på engelsk, og siden det er begrenset med plasser er det først til mølla. Påmelding skjer på mail til unn-doris.k.back@uit.no
Her finner du mer informasjon om konferansen «Ernape – Arctic».