Brødre i loven

Faren er jurist, og alle tre brødrene har tatt samme master i rettsvitenskap på UiT. De innrømmer at juridiske temaer kanskje tar vel mye plass i familieselskapene.
Solhaug, Randi Merete
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 30.06.15 00:00 Oppdatert: 30.06.15 09:58

På Gautes kandidatavslutning, sammen med far som også er jurist, og en av juristbrødrene. Også en tredje bror er utdannet jurist ved UiT. F.v. Gaute Rydmark, Tom Rydmark og Audun Rydmark.

Familien Rydmark må sies å være godt representert ved Det juridiske fakultetet ved UiT – Norges Arktiske Universitet.

I juni i år ble yngste bror, Gaute, uteksaminert med femårig master i rettsvitenskap fra Det juridiske fakultetet i Tromsø, som den tredje broren i rekka. Storebrødrene Audun og Anders ble uteksaminerte i 2007 og 2005. Også faren er jurist.

Ikke noe press

Gaute Bendos Rydmark ble uteksaminert fra Jur Fak i Tromsø i juni 2015. Han synes det er veldig godt å være ferdig, og har allerede fått jobb i Bodø kommune, som grunnerverver. Han benekter imidlertid at det har vært noe press innad i familien om å velge jus.

– Jeg følte ikke noe press om å ta samme studiet, men jeg var usikker, og valgte jus på grunn av de mange mulighetene som fins etter studiet. Men det er klart at det hjalp på at jeg visste så mye om faget og yrkesmulighetene gjennom familien.

Les også: Rekordtall for jusstudiet ved UiT

Tett oppfølging

Han beskriver studiet som artig, og sier han har stortrivdes både med faget og det sosiale miljøet.

– Det jeg satt mest pris på, er at oppfølginga av oss studenter har vært veldig bra. Fakultetet er lite; det er kort vei til lærerne og de ansatte. Det blir et tett forhold, alle vet hvem alle er.

Lillesøster lei av jus

Hvor mye jus snakker du med brødrene og faren din?

– Jeg har særlig én bror som snakker jus hele tida, så det baller gjerne på seg når vi treffes. Det er verst for lillesøstera vår. Hun skal bli sykepleier og hun er kjempelei jus. Hun synes det er fryktelig kjedelig når vi setter i gang, humrer den nyutdannede juristen.

Les mer: Nye jurister klare for arbeidslivet

Dro hverandre med

Faren, Tom Rydmark, er advokat, men benekter at han har oppfordret sønnene til å følge i sine fotspor - heller tvert imot.

– Da min eldste sønn skulle begynne å studere, så sa jeg at det viktigste var å få en god utdannelse, uansett hva han ville studere. Jeg advarte til om med litt mot jus, men han hørte ikke på meg, forsikrer Tom Rydmark smilende.

Han tror brødrene har påvirket hverandre mer enn det han har. Da familien besøkte eldstesønnen i Tromsø, og så hvor godt han trivdes, fikk brødrene også et godt inntrykk av studiet og byen, og han mener sønnene dro hverandre med.

Han innrømmer for øvrig at han kan ha hatt litt påvirkning på sønnene, siden han selv alltid har vært glad i juridiske diskusjoner med venner og kolleger, som sønnene har fått med seg.

Les også: Tromsøstudenter markerte seg i prosedyrekonkurranse

Allsidig utdanning

Han er fornøyd med utdanninga sønnene har valgt, fordi den er så allsidig.

– Sønnene mine er veldig forskjellige, men kan likevel finne jobber som passer hver av dem. Den ene sønnen min jobber og stortrives som advokatpartner i et firma i Oslo, mens de andre har valgt å jobbe i det offentlige.

Det blir jus av det meste

– Blir det mye jus-prat i familieselskapene?

– Ja, det blir det faktisk absolutt, ler advokat Rydmark.

– Jeg må innrømme at vi snakker om jus, hver eneste dag, så å si hele tida. Det er kanskje ikke så gøy for de andre i familien, som ikke er jurister. Men det blir til det, fordi jus er så interessant! Man er borti problemstillinger fra fødsel til død – det blir jus av det meste, avslutter Tom Rydmark.

Kanskje jusstudiet ved UiT Norges arktiske universitet er noe for deg også? Klikk her for å finne ut mer!

Solhaug, Randi Merete
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder