UiT - et entreprenørielt universitet?

Handelshøgskole-professor, Lene Foss, gir ut bok om det entreprenørielle universitet. Casene i boken roses av Stanford-professor.
Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 26.06.15 00:00 Oppdatert: 26.06.15 12:54

The Entrepreneurial University av Lene Foss og David Gibson.

Foto: Routledge

The Entrepreneurial University presenterer ti grundige case studier fra universiteter i Norge, Finland, Sverige, Storbritannia og USA som har overvunnet betydelige utfordringer for å utvikle programmer og aktiviteter for å kommersialisere forskning, starte gründerutdanning, etablere industri-partnerskap, og bygge gründerkulturer og nettverk. Professor i entreprenørskap og innovasjon, Lene Foss, har redigert boken sammen med professor David Gibson fra University of Texas at Austin.

Casen UiT

Universitetene som blir beskrevet i boka er ganske forskjellige: store og små; undervisning- og forskningfokusert; internasjonalt anerkjent og relativt nytt; ligger i de store byene og i voksende regioner. Hver case beskriver utfordringer, tiltak og resultater som ble oppnådd. Internasjonale forskere har skrevet om sine respektive institusjoner. Også UiT Norges arktiske universitet er med i boken. Kapitlet har undertittlen "Challenges at the Arctic crossroads".  Elin M. Oftedal, førsteamanuensis ved Handelshøgskolen, har skrevet kapitlet om UiT sammen med Foss, og også bidratt til kapitlet om Stavanger Universitet.

Ros fra Stanford-professor

Professor Walter W. Powell, ved Standford University i USA har sagt dette om boka:

“Lene Foss and David Gibson provide us with a splendid variety of new cases – from familiar locales of Austin and Cambridge UK to unfamiliar settings of the Arctic University and Lund University – where universities are an anchor tenant in burgeoning regional economies. The cases are enriched with a provocative analysis of the institutional changes and conflicts that are triggered by these enterprising efforts to make higher education an engine of economic growth.”

Professor Lene Foss gir ut ny bok. Foto: UiT

Samfunnsoppdrag

Lene Foss er for tiden Visiting Professor ved Cambridge Judge Business School i England. – Jeg synes det er viktig å formidle vår forskning om hvordan universiteter håndterer samfunnsoppdraget i form av å bidra til innovasjon, til et bredere publikum enn det man når ut til gjennom akademiske tidsskriftsartikler, sier Foss. – En bok med 10 caser fra 5 land  gir leseren en dypere innsikt i hvordan universiteter har utviklet samfunnsoppdraget over tid og i samsvar med den institusjonelle konteksten de opererer innenfor. Et slikt mangfold er viktig å vise frem, mener Foss.

Hvordan lykkes med entreprenørskap?

Boken til Foss og Gibson viser at en effektiv entreprenøriell arkitektur for universitetenes samfunnsoppdrag, er et gjensidig avhengighetsforhold mellom kultur, ledelse, nettverk, strategi og struktur. Utviklingen av en slik arkitektur må være i samsvar med normative og kulturelle holdninger til entreprenørskap på universitet- og instituttnivå, samt den omkringliggende region. Integrasjon av forskning, utdanning og samfunnsoppdrag er en svært utfordrende oppgave for universitetene. Det krever en langsiktig satsing for å skape bærekraftige endringer og finansieringspolitikk med langsiktige mål. Studentbaserte tiltak gir høy legitimitet i å bygge opp et entreprenørielt universitetet.

Konferanse på UiT

Til høsten arrangerer Foss en stor konferanse ved UiT, "Developing the Entrepreneurial University - A Catalyst for Industry". Påmeldingen er allerede åpen, og programmet er klart. Her vil også boka lanseres. Foss og medforfatter Gibson er selvfølgelig blant foredragsholderne.

Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 26.06.15 00:00 Oppdatert: 26.06.15 12:54