Nye jurister klare for arbeidslivet

Fredag 19. juni var det kandidatavslutning for vårens masterkandidater på masterstudiet i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet, UiT.
Loe, Ole Martin
Publisert: 22.06.15 00:00 Oppdatert: 22.06.15 14:49

De nyutdannede juristene bidrar til at rettssikkerheten i samfunnet blir ivaretatt.

Rundt 40 masterkandidater deltok på kandidatavslutningen der kandidatene avlegger kandidatløftet.

- Det er en stor dag for fakultetet, og selvsagt også for masterkandidatene og deres nærmeste. Vi gleder oss sammen med dem, og skal markere at 5 års studier nå er fullført, sier Kjersti Dahle, studiesjef ved Det juridiske fakultet.

Kandidatavslutningen  ved Juridisk fakultet er en tradisjonsrik seremoni, der dekan Trude Haugli, og en av masterkandidatene holdt tale. Kandidatløftet ble avlagt ved håndtrykk til dekan Trude Haugli. Det var også et musikalsk innslag. Etter selve avslutningen arrangerte fakultetet lunsj for kandidatene.

- Vi synes dette er en fin måte å avslutte fem års studier på samtidig som kandidatene avlegger kandidatløftet. Vårt inntrykk er at kandidatene synes dette er stor dag. Vi ønsker våre nyutdannede kandidater lykke til videre i arbeidslivet, sier studiesjef Kjersti Dahle.

Det uteksamineres et sted mellom 70-80 jurister fra Det juridiske fakultet ved UiT totalt i år.

Foto: Lars Åke Andersen

Loe, Ole Martin