Historiske idrettsmastere avlagt ved UiT

De fem første masterkandidatene i idrettsvitenskap er uteksaminert fra Idrettshøgskolen ved UiT Norges arktiske universitet.
Andersen, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Elisabeth Andersen
Publisert: 22.06.15 00:00 Oppdatert: 22.06.15 10:43

Bare timer etter at siste kandidat var inne og forsvarte sin masteravhandling på campus Alta, var det klart for å markere at samtlige som leverte innen normert tid hadde klart sitt mål. Dermed har UiT Norges arktiske universitet produsert sine fem første masterkandidater i Idrettsvitenskap.

- Dette er en historisk dag. Det har vært en lang og spennende prosess å få til mastergradsutdanningen. At vi nå har klart det er utrolig bra for både studentene og fagmiljøet, sa leder ved Idrettshøgskolen Carsten Rolland, under høytidsstunden.

Han påpekte at en utdanning på dette nivået er viktig spesielt for å kunne bidra med kompetanse innen skoleverket, og særlig viktig er det at man har denne kompetansen i landsdelen.

Masteren i idrettsvitenskap ved UiT er den eneste masteren av sitt slag nord for Trondheim, og den skal gi en dypere forståelse av idrett som samfunnsfenomen, idrettens betydning for samfunnet og enkeltmennesket og gi solid samfunnsforståelse av idrett.

En etterlengtet utdanning

Det har vært gjort tidligere forsøk på etablering av en master innen idrett ved Høgskolen i Finnmark. Blant annet strandet et forsøk på et samarbeid med en annen institusjon på grunn av en økonomisk fordelingsmodell. Historien bak den eksisterende masteren er langt mer imponerende;

- Gjennom godt håndverk hos våre ansatte, viktige nettverk og solid erfaring, kunne Høgskolen i Finnmark søke på en etablering av master i idrettsvitenskap vel et år etter at vi startet prosessen. Det er kort tid for etablering av master ved en høgskole, sier dekan Wenche Kjæmpenes ved Finnmarksfakultetet.

Arbeidet med masteren startet i november 2011 og endelig søknad om etablering ble sendt 7. februar 2013. Åtte dager etter, den 15. februar  vedtok departementet at Høgskolen i Finnmark kunne opprette sitt masterstudium, som gjennom fusjonen er blitt en del av universitetets studieportefølje.

Populært studie

I tillegg til de første kandidatene som nå er uteksaminert, planlegger flere å levere sin masteroppgave til høsten. Det er Idrettshøgskolens leder glad for;

- For fagmiljøet er det en god tilbakemelding at så mange av de som startet opp også gjennomfører. Det viser at modellen for studiet har fungert. Søkertallene fra i vår viser også at hele 39 ønsker å starte på dette studiet når det kjøres i gang høsten 2015. Vi tror derfor at tilbudet er i ferd med å etablere seg, sier Rolland.

Tre av de fem uteksaminerte kandidatene deltok på markeringen. Fra venstre ser vi Øyvind Klemetsen Bøthun som har levert oppgaven «Aktiv eller parkert ungdom? En studie av fysisk aktivitet, aktivitetsnivå og fysisk form blant 6,9 og 15 åringer i samiske majoritetskommuner». I midten: Karl Atle Johnsen som skrev om «Friluftsliv og skuterkjøring blant ungdom i Finnmark». Til høyre står Guri Aarøen som leverte sin oppgave om «Talentutvikling i håndball – en studie av uttak av spillere til yngre landslag og rekruttering til seniorlag».

Dekan ved Finnmarksfakultetet, Wenche Kjæmpenes, kunne stolt dra historien helt fra oppstarten av jobben med å få etablert en master ved institusjonen, til de første studentene kom i mål. - Det har vært en usedvanlig effektiv prosess, og det er imponerende at de har klart dette på normert tid samtidig som de alle har vært i full jobb!

Leder ved Idrettshøgskolen, Carsten Rolland, kunne fornøyd gratulere ferske innehavere av sin idrettsmaster ved UiT.

Oda Kjæmpenes Bellika underholdt med nydelig pianospill under markeringen.

Andersen, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder