Det er sunt å dyrke idoler

– Gruppefølelsen idoldyrkelsen gir er veldig viktig, forteller psykolog.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 07.07.15 00:00 Oppdatert: 30.10.18 12:14

Justin Bieber er en av idolene som vekker
sterke følelser.
Foto: www.colourbox.com

Endelig er sommeren her. Fint sommervær kan vi aldri ta for gitt, men at det i år som i fjor kommer festivaler i fleng - det kan vi stole på. Også i år vil noen ungpikedrømmer gå i oppfyllelse når idolene entrer scenen. Like sikkert er det at mange foreldre vil riste bekymret på hodet når husets unge håpefulle mister all bakkekontakt i iveren over å se idolet live. Men slapp av - forskning viser at kjendisdyrkelse bare er sunt.

Nå kommer vel kanskje ikke Justin Bieber til Tromsø i år, men de siste årene har han blitt en av de første vi tenker på når vi ser for oss massehysteri foran scenen. Imidlertid startet ikke fenomenet med ham. Mødrene til beliebers-ene hadde kanskje i sin tid samme forhold til Michael Jackson. Vi har alle hørt om Beatlemania som fikk ungjentene til å gå av skaftet i på 60-tallet. Noen år tidligere var det Elvis som vekket lignende reaksjoner, og selv så langt tilbake som 1800-tallet kan vi finne tilfeller av idoldyrkelse og massehysteri. Pianisten Franz Liszt og fiolinisten Ole Bull fikk begge følelsene til fansen til å løpe løpsk. Etter sigende var hysteriet rundt Liszt så stort at folk plukket opp gamle sigarettstumper han kastet fra seg, og unge kvinner betalte gjerne for flasker fylt med Ole Bulls gamle badevann.

Avstandsforelskelse

– Faktisk er idoldyrking sunt innenfor rimelighetens grense. Det er en god øvelse i å kjenne på sterke følelser. Med denne avstandsforelskelsen kjenner man på hjertebanken uten at man behøver å komme for nært innpå, sier instituttleder for psykologi ved UiT, Ingunn Skre, til Bergens Tidende. Hun forteller at gruppefølelsen idoldyrkelsen gir er veldig viktig.

– Man står ikke og hyler alene på en konsert, men møter idolene sammen med andre i samme situasjon. Det er positivt, forteller hun.

– De psykologiske forklaringene er ikke spesielt kompliserte. Dette er unge jenter som er i ferd med å våkne opp seksuelt. Det å ha en avstandsforelskelse i Justin Bieber, er en trygg måte å takle disse følelsene på. Og når de endelig får se ham, er det mange følelser som skal ut, sier Skre.

Skre mener at disse følelsene både er sunne og uskyldige.

– Mange jenter er glade i hester og små, søte dyr fram til en viss alder. Når de blir eldre erstatter fløtepusen Bieber pusekattene, sier hun.

Selv om det gjerne er jentene som hyler foran scenen, opplever også guttene noe lignende.

– Se for eksempel gutter som er oppslukt av fotball. De finner sine favorittspillere, og på fotballkamper ser vi ofte det samme hysteriet, forteller Skre.

Gruppefølelsen idoldyrkelse gir er veldig viktig.
Foto: www.colourbox.com

Uttrykker seg gjennom følelser

Også Willy-Tore Mørch, professor i barn og unges psykiske helse ved Det helsevitenskapelige fakultet, mener at det ikke er noen grunn til bekymring.

– De er i en fase av livet hvor de styres av følelser, framfor hjernens refleksjoner og fornuft. De har ikke utviklet disse sperrene, forteller Mørch til Nordlys. Han forteller at det kan være vanskelig for foreldre å forstå hysteriet siden de tolker det med et voksent syn, men dette blir feil.

– Vi må ikke sammenligne våre voksne reaksjoner med barnas. Han mener at den naturlige forklaringen kan finnes i hjernens modenhet.

– De er i fjortisalderen. De er i en alder da de utrykker seg gjennom følelser i stedet for gjennom språk og argumenter, sier han. Fjortishjernen har ikke utviklet seg nok til å kunne bremse følelsesimpulsene som kommer fra de grunnleggende deler av hjernen. Det skjer først i sytten- attenårsalderen.

– Da begynner storhjernen å bremse opp følelser, og tenkning og fornuft tar langsomt over. Tenk på alle foreldre som har opplevd 14-åringen som slamrer i dører, banner og skriker over å ikke få lov til å være ute halve natta på ferie i Spania, sier han.

Selv om ekspertene mener det ikke er grunn til å bli bekymret over konsertene i seg selv, mener Skre likevel at noen forholdsregler kan være på sin plass.

– Slike konserter kan tiltrekke seg pedofile eller andre med skumle hensikter. Jeg ville i alle fall ikke sendt noen under 16 år alene til de store konsertene, råder hun.

Les også: Slik takler du tenåringer

Les også: Med rus på pensum

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder