Søppelfest på Gåsvær

84 ansatte fra Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi cruiset med ribb ut til Gåsvær på fredag. De ville plukke søppel for en renere kyst.
Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Ellen Kathrine Bludd
Publisert: 15.06.15 00:00 Oppdatert: 16.06.15 14:39

Glade søppelplukkere på idylliske Gåsvær. Foto: Trine Holm Larsen

Å plukke søppel kan være gøy med riktig innstilling. Foto: Trine Holm Larsen

Både forskere, stipendiater, teknikere, ingeniører, ledere, og administrajon fra BFE (Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi) meldte seg til å rydde søppel i år. Kontorsjef Tone Osnes på Fiskerihøgskolen hadde ideen i fjor og det ble veldig godt mottatt av ledelse og ansatte. BFEs tre institutter stilte opp og ryddet; Arktisk og marin biologi, Fiskerihøgskolen og Handelshøgskolen, samt fakultetsadministrasjonen. Fra Kvaløyvågen gikk turen til Gåsvær med ribbåter. Store mengder med søppel ble samlet inn på den idylliske øya. Sommerfestryddingen er inspirert av filmen Ren Kyst – got a spare afternoon?

Ren Kyst prosjektet

Som er del av prosjektet Ren Kyst valgte fakultetet å rydde strender i Tromsø Kommune for andre år på rad som en del av årets sommerfest. Prosjektet som er finansiert av Fylkesmannen har som mål å rydde forsøplede lokaliteter langs kysten av Tromsø, Balsfjord og Karlsøy. I tillegg til å få ryddet disse lokalitetene, så ønsker prosjektet også å bidra til oppmerksomhet rundt problemet, og å bidra til å redusere mengden avfall som ender opp i havet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Mye søppel på Gåsvær, spesielt mye plast flyter i land her. Foto: Trine Holm Larsen

Marin forsøpling er et voksende globalt miljøproblem, og våre «rene arktiske farvann» er dessverre ikke så rene som en kunne tro. På grunn av vår beliggenhet i forhold til strøm- og vindmønstre, så tar Norges kyst imot en god del marint avfall fra både fjerne og nære havområder. En stor del av emballasje og fiskeredskap er i dag laget av plast, og det er disse kategoriene avfall en finner mest av langs kysten i nord. Plast er et uorganisk material som ikke brytes ned biologisk, så plastavfall i havet og på kysten vil derfor ikke bli borte i overskuelig fremtid.

Samfunnsengasjement

- Mange ansatte som var med på ryddeaksjonen uttrykte at det er fint når arbeidsplassen tar samfunnsansvar, forteller leder for forskningsseksjonen Børge Damsgård. - Man blir på en måte litt stolt av å jobbe der. Selv om det var gråvær og kaldt, ble det god stemning på Gåsvær. Uttalige sekker fylt av søppel og blir hentet fra den vakre øya av Kystvakta når de "svinger forbi". Hvis alle gjør litt, så utgjør det mye tilsammen.

God stemning i ribben. Foto: Trine Holm Larsen
Bludd, Ellen Kathrine