Fornøyde studenter rett ut i jobb

Åtte av ti kandidater fra UiT er i jobb etter tre måneder. Ingrid Hanssen er superfornøyd med at studiene førte henne til Andøya Space Center.
Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Mali Arnstad
Publisert: 16.06.15 09:00 Oppdatert: 09.11.15 10:28

Du trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er lurt å studere for å få seg en meningsfull jobb. Du kan også bli rakettforsker på ordentlig – og gå rett ut i jobb etter studiene. Som Ingrid Hanssen (24), sivilingeniør i romfysikk fra UiT Norges arktiske universitet.

– Jeg ble ansatt på Andøya Space Center før jeg var helt ferdig. Medstudentene på realfag har heller ikke noe problem å få seg jobb, sier Hanssen.

Ingrid Hanssen (24) gleder seg til å ta fatt på romfysikk i praksis!

Foto: Mali A. Arnstad

En ny kandidatundersøkelse fra UiT viser nemlig at åtte av ti er i jobb tre måneder etter at de har avsluttet studiene. Kandidatene, som var ferdige mellom 2011 og 2013, var i mars 2015 stort sett alle i relevant arbeid. De jobber til og med i den byen eller tettstedet de vil.

– Dette viser at UiT har utdanninger som gir kompetanse som arbeidslivet etterspør, sier rektor Anne Husebekk.

Høy kvalitet

UiT har i dag rundt 165 forskjellige studieprogram, der du kan bli alt fra fiskerikandidat til historiker. Og med mange fag i mellom.

Her finner du hele studiekatalogen!

Kvalitet er i høysetet ved UiT, og undersøkelsen viser også at 84 prosent av de spurte er fornøyd eller svært fornøyd med utdanningen sin.

– Våre studier har jevnt over høy faglig kvalitet, det ser vi i nasjonale undersøkelser og det er den tilbakemeldingen vi får fra studentene, sier Husebekk.

Mye praksis

Ingrid Hanssen tror noe av årsaken til at hun fikk seg jobb, er kontakten med arbeidslivet under studiene. Seks ukers obligatorisk praksis har gitt henne verdifulle kontakter, og masteroppgaven skriver hun i samarbeid med arbeidsgiveren. Kandidatundersøkelsen viser at hele 73 prosent hadde kontakt med arbeidslivet mens de studerte, enten gjennom praksis, internship eller oppgavesamarbeid.

– Mange jeg kjenner har fått seg jobb i bedriften de skriver sammen med, eller innenfor samme retning. Jeg er utrolig glad for at vi har hatt så mye å gjøre med næringslivet i løpet av studiene, for det ruster oss for livet etterpå, mener hun.

Ingrid Hanssen synes selv hun har fått kremjobben på Andøya Space Center.

Nå gleder romfysikeren seg til å holde på med bakkestyrte observasjoner, radar, lidar (laser i stedet for radio, hvis du lurte), meteorologiske ballonger som måler polare lavtrykk, og ikke minst mange, små eksperimenter på rakettstasjonen. Interessen for fysikk ble lagt for flere år siden. Hun er vokst opp på Andøya, og besøkte rakettstasjonen på ungdomsskolen. På videregående var hun der på kurs for realfagselever, og deretter var ikke veien lang til en integrert master i romfysikk i Tromsø.

Kort vei

Hun trekker fram nærheten mellom studenter og forelesere, og studenter imellom som de viktigste suksesskriteriene for UiT. På Teknologibygget risikerer du å møte på professorene i gangen.

– Den tette kontakten gjør at jeg er med og påvirker egen læring, vi kjenner hverandre og det er enkelt å få svar på spørsmål, mener masterstudenten, som i likhet med de aller fleste i undersøkelsen skal jobbe der hun selv vil bosette seg.

For henne var det et lett valg.

– Jeg flytter hjem til der jeg er i fra, og har en veldig spennende jobb som venter på meg.

Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder