Samfunnet er avhengig av vaksinasjon

– Uten vaksiner hadde store deler av Norges helsebudsjett gått med til å ta vare på dem som ville blitt skadet for livet av bare polio alene.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 15.06.15 00:00 Oppdatert: 15.06.15 14:18

– Uten vaksinaer ville store deler av nasjonens nåværende helsebudsjett
gått med til å ta vare på dem som ville blitt skadet for livet av bare polio.
Bildene fra USA på 50-tallet av store hangarer fylt av polioskadde barn i
«jernlunger», den tids pustemaskiner, er et klart bevis på
dette, kommenterer professor Ørjan Olsvik.

Det forteller professor Ørjan Olsvik, ekspert på smittsomme sykdommer. Han har fulgt med i vaksinedebatten som har herjet den siste tiden, og har nå kommet med en kronikk om hvorfor vaksinasjon er viktig. Forhindring av økt antibiotikaresistens er noe av det han trekker frem

– Vaksiner har redusert antallet bakterielle infeksjoner betraktelig. Det har igjen redusert behovet vårt for antibiotika. Vaksiner er derfor viktige for å bremse utviklingen av antibiotikaresistens – en av våre store medisinske utfordringer i tiden som kommer. Det samme kan sannsynligvis også hevdes for medisiner som brukes mot virusinfeksjoner.

Vaksinasjon beskytter mot kreft

I vaksinedebatten trekker Olsvik også kreftkortet frem.

– Kreft er ingen infeksjonssykdom, men enkelte virus kan forårsake kreft. Vaksine mot slike virus kan derfor gi en beskyttelses mot enkelte kreftformer. HPV-vaksinen, som nå tilbys gratis til jenter i Norge, gir en god beskyttelse mot enkelte kreftformer på livmorhalsen, og i hode- og nakkeområdet.

Ikke for tvangsvaksinering

Han har ingen tro på vaksinetvang.

– Å true med å nekte uvaksinerte barn tilgang til barnehager og skoler er ikke veien å gå. Det har vakt internasjonal oppsikt at australske myndigheter vil fjerne eller redusere trygdeutbetalinger til foreldre som ikke vaksinerer barna sine.

Derimot tror han løsningen kan væra at helsevesenet, skoler og media forteller om vaksinesuksessen.

– De må fortelle hvordan epidemiene av kopper, difteri og polio har blitt bekjempet, hvordan vaksiner kan forebygge kreft og hvorfor vaksiner mot ebola og malaria vil være nye medisinske gjennombrudd.

Les hele kronikken på vår helseblogg

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 15.06.15 00:00 Oppdatert: 15.06.15 14:18