Energy on the loose for første gang i Finnmark

En samlet energibransje i Finnmark inviterer til årets tøffeste kunnskaps-show for ungdommer! Energy on the loose skal inspirere ungdommer med eksperimenter, musikk, kjendisfaktor og landsdelens beste formidlere.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 09.06.15 00:00 Oppdatert: 09.06.15 12:53

SHOW: Nordnorsk Vitensenter er en av samarbeidspartnerne og vil bidra med et "smell og bang-show".

– Nord-Norge er i vekst og dette vil vi fortelle om! Målet med Energy on the loose er å inspirere ungdommene til å ta bevisste utdannings- og yrkesvalg – og vise de store mulighetene Nord-Norge og Finnmark har i dag og framover, sier gruppen som står bak initiativet i Finnmark: Statoil, Dong Energy, North Energy, Nordnorsk vitensenter, UiT Norges arktiske universitet, Statkraft, Realt arbeid i Finnmark v/Alta videregående skole, Statnett, Finnmark Kraft, Alta kommune, Ishavskraft og ENI Norge.

– Klart vi vil påvirke! Vi vil inspirere ungdommene til å velge både yrkesfag og teoretiske fag. Vi jobber alle for positiv utvikling for fylket. Samarbeidet i Energy on the loose mellom åtte energiselskap, utdanningsinstitusjoner og mellom Alta og Hammerfest, er positivt for Finnmark, sier prosjektleder Heidi Tangstad.

Bakgrunnen for initiativet
Energy on the loose er at ulike former for energiutvinning og miljøutfordringer i nord skaper vekst og spennende jobber i Nord-Norge i årene framover.

Målgruppen er derfor elever på 9. trinn som enda ikke har valgt studieforberedende eller yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole enda.

Tett på 450 elever er påmeldt og elever på 9. trinn i Alta, Hammerfest og Kvalsund kan forvente en dag med spektakulære eksperimenter, ny kunnskap og humor. Dette er første gang at showet kjøres i Finnmark. Neste år planlegges det arrangert i Hammerfest.

Energy on the loose arrangeres i Kultursalen i Alta, torsdag 11. juni kl.10.00-13.30.

Hvem kommer?

• Fysiker Selda Ekiz kjent fra NRK skal lede elevene gjennom dagen.
  • Gründer Kim Daniel Arthur fra Tromsø skal fortelle om å reise ut i verden og følge drømmen.
  • Nordnorsk vitensenter skal ha et "smell -og bang show".
  • Kunnskapsformidlerne i SALT fra Svolvær leverer et skreddersydd og utradisjonelt show med fokus på energien fra havet.

I løpet av dagen vil også studenter og unge yrkesutøvere fortelle om arbeidshverdagen og studievalg. UiTs ingeniør-student Kenneth Johannessen er en av de som vil inspirere ungdommen til å velge realfag.

INSPIRERENDE: Gründer Kim Daniel Arthur fra Tromsø skal fortelle om å reise ut i verden og følge drømmen.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 09.06.15 00:00 Oppdatert: 09.06.15 12:53