Yngve Guttormsen skrev beste masteroppgave i 2014

Fakultet for naturvitenskap og teknologi belønner hvert år studenten som har skrevet den beste masteroppgaven.
Os, Vibeke
Publisert: 03.06.15 00:00 Oppdatert: 03.06.15 10:51

Yngve Guttormsen med diplom for beste masteroppgave i 2014. Han er her flankert av, fra venstre, dekan Morten Hald, veileder Annette Bayer og rektor ved UiT, Anne Husebekk.
Foto: Kai Mortensen

Prisen ble delt ut under masterstudentenes avslutningsfest tirsdag 2. juni, og foruten heder og ære fikk Guttormsen utdelt diplom og kr 10 000 for å ha skrevet den beste masteroppgaven på fakultetet i 2014.

Arbeidet hans ble utført ved Institutt for kjemi under veiledning av førsteamanuensis Annette Bayer. Tittel på Guttormsen sin oppgave var "Towards the total synthesis of breitfussin A and analogues".

Bedømmelse av oppgavene ble utført av professorene, Einar Mjølhus og  Asgeir Brekke,  som har utformet følgende begrunnelse for sitt valg: NT-fakultetets pris for beste masteroppgave i 2014.

De øvrige nominerte var:

IFI Bjørn Fjukstad - "Kvik: Interactive exploration of genomic data from the NOWAC postgenome biobank"

IFT Sigurd Løkse - "Joint ranking and clustering based on Markov Chain transition probabilities learned from data"

IG Espen Valberg - "Time-lapse seismic interpretation of injected CO2 plume at the Sleipner Field, North Sea " IIS Jan Børre Hansen Balto - "Risk of Ship Collision in the Barents Sea in 2030"

IMS Eivind Schneider - "Symmetry transformation groups and differential invariants"

Os, Vibeke
Publisert: 03.06.15 00:00 Oppdatert: 03.06.15 10:51