Den viktige barnesamtalen om vold og overgrep

En overgrepssak mot barnehagebarn ryster Tromsø, og nå ser man viktigheten av å ha kursede fagfolk som kan snakke med de rammede barna.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 27.05.15 00:00 Oppdatert: 28.05.15 10:21

Det er god investering å la barnevernspedagoger, sosialarbeidere, lærere,
førskolelærere eller helsesøstre delta på kurs for å lære om metodiske barnesamtaler
eller andre nye arbeidsmåter. Det er viktig at kommunene benytter seg av tilbudene
som sikrer at befolkningen i Nord-Norge møter like kompetente fagpersoner som man
gjør i andre deler av landet, mener Merete Saus.
Foto: www.colourbox.com

Det mener forsker Svein Arild Vis og  Merete Saus, instituttleder ved Regionalt kompetansesenter for barn og unge – Nord, UiT.

– Ved mistanke om vold og overgrep mot barn, er man avhengig av at barna forteller om hva som har skjedd. Dette er viktig både for å avdekke strafferettslige forhold, men også for å kunne gi barn riktig oppfølging og støtte i etterkant, skriver de i Helsefaks blogg, og drar frem nødvendigheten av at kommuner lar sine fagfolk få gå på kurs og ta videreutdanning.

– Ved Det helsevitenskaplige fakultet har vi kurs og utdanninger som bidrar til at kompetanse økes. For eksempel tilbys det kurs om det å snakke med barn, skriver forskerne og forteller at på slike kurs lærer fagfolk metoder for å få gode samtaler med barn som har hatt vonde opplevelser hjemme eller på skolen.

– Alle som arbeider med barn trenger kunnskap om hvordan man går frem for å snakke med små barn om slike tema, presiserer Saus.

Les hele blogginnlegget om intervjuteknikker og samtalemetoder med barn her.

Les også: ADHD-diagnoser kan skjule overgrep

Les også: Flest overgrep i julen

Er du redd når du er hjemme? Du kan ringe Alarmtelefonen for barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep. Også voksne som er bekymret for barn og unge kan ta kontakt:

Telefon: 116 111 (gratis)
SMS: 41 71 61 11
E-post: alarm@116111.no

Se også Barneombudets nettsider for flere steder å søke hjelp.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 27.05.15 00:00 Oppdatert: 28.05.15 10:21